kuurojenpappi Marja Saukkonen

Vuoden viittomakieliteko 2022, kunniamaininta: Kantaaottava kuurojenpappi

Innostus viittomakieleen johti Marja Saukkosen kuurojenpapiksi vuonna 2002, viitisen vuotta pappisvihkimyksen jälkeen. Hän on monille tuttu kasvo myös somemaailman kautta.

Viime vuoden kevät oli vaikeaa aikaa kuurojenpappi Marja Saukkoselle. Koronarajoitukset kielsivät lähitapaamiset kokonaan, lukuun ottamatta pienen piirin hautajaisia tai vihkimisiä.

– Ihmettelin, miten tätä työtä nyt tehdään, sillä papille on tärkeää saada tavata ihmisiä, Saukkonen muistelee.

Kuurojenpappeja on Suomessa kuusi, joten heidän työalueensa ovat laajoja. Työ sisältääkin paljon matkustamista, mistä kertoo myös entinen matkapapin titteli. Tyypillisesti Saukkonen on viiden päivän työviikosta vähintään kolmena päivänä muualla kuin kotipaikassaan Jyväskylässä. Ihmisiä kohdataan seurakuntien järjestämissä jumalanpalveluksissa, piireissä ja kerhoissa sekä hoitokodeissa, sairaaloissa ja pyynnöstä myös kodeissa.

Koronakeväänä kohtaamiset siirtyivät videopuheluihin ja raamattu- ja lähetyspiirit verkkoon.

Some vaikutuskanavana

Sosiaalisessa mediassa Saukkonen oli ollut aktiivinen jo paljon ennen koronaa. Kokeiltuaan Facebookissa julkaisemista hän oli huomannut sen olevan hänelle luonteva tapa tehdä työtä. Nyt myös Instagram, Twitter ja Youtube ovat hänen julkaisualustojaan.

– Somessa voi kohdata heitä, jotka eivät tule seurakunnan juttuihin, kuten nuoret ja työikäiset. Voin ainakin esittäytyä ja tulla naamalla tutuksi.

Saukkoselle some on myös hyvä tapa vaikuttaa asioihin omalta osaltaan, tuoda esille itselle tärkeitä asioita. Hänen sometiliensä seuraajina on viittomakielisten lisäksi myös kirkon työntekijöitä. Saukkonen on ilmaissut tukensa muun muassa oikeudenmukaiselle translaille ja tasa-arvoiselle avioliittolaille. Hän haluaisi, että samaa sukupuolta olevia pareja voitaisiin vihkiä kirkossa.

– Seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyvät asiat ovat kirkossa vaikeita. Omilla julkituloillani haluan kertoa, että kirkko ei ole vain virallinen kirkon kanta, vaan meitä työntekijöitä on monenlaisia.

Vaikka Saukkosen saama palaute on yleensä positiivista, on juurikin tasa-arvoinen avioliittolaki saanut jotkut someseuraajat kiihtymään.

– Saa olla eri mieltä ja antaa kriittistäkin palautetta, kunhan keskustelu säilyy asiallisena. Haluan että sometilini ovat turvallista tilaa kaikille, Saukkonen kertoo.
– Hirveän harvoin olen joutunut poistamaan kommentteja. Kipakampaa viestintää on käyty yksityisviesteillä.

Perustelut valinnalle

“Päätimme valita kuurojenpappi Marja Saukkosen henkilöksi, jota haluaisimme kehua ja kiittää. Hän on ihailtavissa määrin postannut Facebookiin tarinoita ja juttuja, kertomuksia ja ilmoituksia viittomakielellä sekä myös tekstittänyt kaiken. Korona-aikana nämä postaukset ovat varmasti tuoneet monelle lohtua. Hän on onnistunut välittämään itsestään kuvan helposti lähestyttävänä pappina. Ihmisläheinen, avarakatseinen, rohkea, kaikkien puolella, uskaltaa nostaa asioita pöydälle. Hän toimii hyvänä esimerkkinä muille.”
Aliisa Lehtonen, Cecilia Hanhikoski ja Netta Keski-Levijoki

Artikkeli on julkaistu Kuurojen lehdessä 2/2021 Kehu & Kiitos -palstalla.