Tekstitys: Suomi

Vastaa Viittomakielibarometri 2024 -kyselyyn

Kysely on tarkoitettu viittomakieltä käyttäville kansalaisille, ja se toteutetaan nyt toista kertaa.

Viittomakielibarometri 2024 -kyselytutkimus on nyt avattu. Vastaamaan pääsee oheisesta linkistä sekä osoitteessa:

Voit vastata viittoen tai kirjoittaen 30. kesäkuuta 2024 asti. Kysely on vapaaehtoinen.

Kyselytutkimuksella kerätään  suomalaista ja suomenruotsalaista viittomakieltä käyttäviltä henkilöiltä kokemustietoa ja näkemyksiä Suomen kielioloista, kieli-ilmapiiristä sekä kielellisten oikeuksien ja omakielisten palvelujen toteutumisesta.

Kyselyn kautta halutaan esimerkiksi selvittää, millä kielellä sinua palvellaan terveydenhuollossa tai onko lapsellesi järjestetty viittomakielen opetusta peruskoulussa. Kysymyksiä on yli 40, joten vastaamiseen kannattaa varata aikaa.

Tietoja käytetään tausta-aineistona vuonna 2025 julkaistavassa hallituksen kertomuksessa kielilainsäädännön soveltamisesta ja tuolloin 10 vuotta voimassa olleen viittomakielilain arvioinnissa. Tutkimuksen tilaaja on oikeusministeriö, ja sen toteuttaa Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak).

Oikeusministeriö julkaisee sekä viittomakielibarometrista että muistakin kielibarometreista raportit vuoden 2024 lopussa.