Uratarinat: Patrik Miettinen

Uratarina-sarjan esittelyssä tänään Postin viittomakielinen työntekijä. Kuurojen Liiton työllisyyskoordinaattorit haastattelivat Patrikia.

Patrik on käynyt peruskoulun pääosin Mikkelin kuurojen koulussa sisäoppilaitoksessa. Joitakin vuosia hän opiskeli myös Espoossa. Ammattikoulun hän on käynyt aikanaan Espoon Matinkylässä ja valmistunut painopinnanvalmistajaksi. Tämän jälkeen hän opiskeli hetken myös Kuurojen kansanopiston kulttuurilinjalla ja sen jälkeen hän on ollut työelämässä.

Patrik on työskennellyt Postilla jo 20 vuoden ajan. Ennen uraansa Postilla, hän on työskennellyt erilaisissa tehtävissä, kuten ajanut trukkia kirjansitomon varastolla, toiminut koulunkäyntiavustajana sekä leiriohjaajana.

Patrik on ollut työhönsä Postilla tyytyväinen ja viihtyy hyvin. Hän on aloittanut varhaisaamun postinjakajana, jakanut postia autolla sekä työskennellyt lajittelussa. Erilaisten tehtävien kautta hän on päätynyt ulkomaan postin lajitteluun varastolle yövuoroon. Yötyö on sopinut Patrikille hyvin jo 12 vuoden ajan. Postia kannettiin ja jaettiin säällä kuin säällä, joten nykyinen sisätyö on ollut mieluinen.

Hän on aina opettanut yleisimpiä viittomia työkavereilleen ja nytkin työkaverin kanssa he juttelevat perusasiat viittoen. Lisäksi kommunikoidaan kirjoittamalla. Patrik on ollut tyytyväinen esimerkiksi esimiehen ja luottamusmiehen vastaanottoon. He ovat rohkeasti kommunikoineen häneen kanssaan ja heillä on alusta asti ollut hyvä asenne kuuroja kohtaan. Työnantaja tilaa aina viittomakielentulkin pidempiin kokouksiin, jotta tieto välittyy myös samanaikaisesti Patrikille ja tiedonsaanti on näin yhdenvertaista. Postilla on myös asennettu vilkkuvaloja esimerkiksi hälyttimeen.

”Mielestäni Postin töissä ei ole mitään esteitä kuurolle. Tälläkin hetkellä Postilla työskentelee useita kuuroja.” Patrik toteaa ja kannustaa työnhakuun.

Lisätietoja työnantajalle kuuroista työelämässä löydät täältä: www.kuurojenliitto.fi/tyonantajille/