Tekstitys: Suomi

Kohtuulliset mukautukset osana työelämää

Tiedätkö sinä mitä kohtuulliset mukautukset tarkoittavat? Oletko törmännyt termiin työnhaussa tai työelämässä? Ei hätää, selvityksemme (11/2020) mukaan termi on monelle uusi.

Lähdimme kysymään asiaa, miten mukautukset työelämässä toteutuvat ja haastattelimme viittä työnantajaa. Heistä neljä viidestä ei ollut kuullut aikaisemmin kohtuullisista mukautuksista, vaikka työpaikalla niitä oli toteutettu hyvin.

Yhdenvertaisuuslain mukaan työnantajan tulee selvittää voiko työ kohtuullisin mukautuksin sopia hakijalle.

Esimerkkejä tehdyistä mukautuksista haastateltavien työpaikoilla:

• vilkkuvalon asentaminen palohälyttimeen
  • vilkkuvalon asentaminen työkoneeseen
  • tulkkaus työpaikalla + etätulkkaus
  • Chabla-etätulkkaussovelluksen käyttö
  • viestintätavoista sopiminen esim. WhatsApp, paperille kirjoittaminen

Työpaikoilla asiat näyttävät siis olevan kunnossa. Työnantajat korostivat tasavertaista kohtelua työpaikoilla.

Toivomme, että tietoisuus kohtuullisista mukautuksista rantautuu myös työnhakutilanteisiin. Viittomakielinen työnhakija voi haastattelussa kertoa mukautuksista työnantajalle. Valitettavasti usein kuurot kohtaavat työnhaussaan ennakkoluuloja. Tietoa ja hyviä käytänteitä levittämällä työnhakijat tulevat tietoisiksi omista oikeuksistaan ja työnantajat heitä koskevasta lainsäädännöstä ja velvollisuuksistaan.

Kuurojen Liiton työllisyyskoordinaattorit ovat tarvittaessa mukana neuvomassa työnantajia mukautusten toteuttamisessa. Lisätietoja löydätte sivuiltamme: https://kuurojenliitto.fi/tyonantajille/