Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

STEA tiedottanut järjestöleikkauksista

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen valtionavustukset eli STEA-avustukset pienentyvät vuodesta 2025 alkaen. Uusia STEA-avustuksia myönnetään ensi vuonna merkittävästi vähemmän kuin aiempina vuosina. STEA on tiedottanut nyt avustusleikkausten kohdentumisesta tarkemmin.

STEA saa ensi vuonna 79,5 miljoonaa euroa vähemmän jaettavaksi järjestöille. Määrärahojen kokonaissumma laskee noin 384 miljoonasta 304 miljoonaan euroon. Näistä n. 18 – 21 miljoonaa euroa tulee kohdistumaan yleisavustuksiin (Ay) ja kohdennettuihin toiminta-avustuksiin (Ak). Suurin osa leikkauksista kohdentuu kuitenkin investointi- ja hankeavustuksiin.

Yleisavustusten ja kohdennettujen avustusten osalta STEA aikoo toteuttaa leikkaukset porrastetusti. Leikkaukset näyttävät kohdentuvan samalla tavalla kaikkiin järjestöihin mukaan lukien osaan Kuurojen Liiton avustuksista. Kaikkiin toimintoihin ei siis ole tulossa leikkauksia.

Lisätietoja leikkaussuunnitelmasta löytyy oheisesta linkistä.

Kuurojen Liitto on keskustellut Stean kanssa ensi vuoden hakemuksista sekä leikkauksiin varautumisesta. Liitto on ollut mukana keskustelemassa leikkauksista ja niiden mahdollisista seurauksista myös erilaisilla foorumeilla yhdessä muiden järjestöjen kanssa. Stea lähettää alustavat avustuspäätökset joulukuussa ja lopulliset tammi-helmikuussa 2025.

Tiedotamme heti kun saamme lisätietoa.