Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Kansainvälinen viittominen

Pariisin maailmankongressi vietiin päätökseen tunteella

Tänä sunnuntaina Pariisi, väliaikainen kuurojen kaupunki, hiljenee kun kuurot eri puolilta maailmaa matkustavat koteihinsa. Videolla näet tunnelmia eilisistä päättäjäisistä ja järjestelytoimikunnan puheenjohtajan Ronit Laquerriere-Levenin haastattelun.

2536 osallistujaa. 137 maata. 137 357 sähköpostia. 1 224 020 askelta. 1,5 miljoonaa euroa. 200 työntekijää. 93 luentoa. 109 posteria. Näistä rakentui WFD:n kuurojen maailmankongressi Pariisissa.

Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Ronit Laquerriere-Leven hämmästelee, miten maailmankongressissa konkretisoituivat neljän vuoden aikana WFD:n ja Ranskan kuurojen liiton yhteistyössä tehdyt suunnitelmat. Hän koki inspiraatiota nähdessään yhdessä paikassa niin paljon kuuroja ja elämää. Järjestelyjen sujumisesta hän kiittää teknologiaa, koska työntekijät pystyivät kommunikoimaan Whatsapin kautta. Heillä oli monta ryhmää eri teemoineen, joissa sateli viestejä ja jotka saivat koneiston toimimaan.

– Avajaisissa Pariisin kaupunginjohtaja viittoi osan tervehdyksestään. Hän totesi tukevansa Ranskan viittomakielen tunnustamista. Lainsäädännössämme on mainittu viittomakieli, mutta se on heikolla tasolla. Haluamme, että viittomakieli tunnustetaan korkeimmalla mahdollisella tasolla ja kaupunginjohtajan tuki auttaa asiaa, iloitsee Laquerriere-Leven yhtä kongressin saavutusta.

Kohokohtia

Päättäjäisisten yhtenä kohokohtana julkaistiin WFD:n julkilausuma, johon kerätään allekirjoituksia Sign language rights for all -hengessä. Tarkoituksena on saada koko maailma mukaan ajamaan viittomakielisiä oikeuksia. Julkilausuman voivat allekirjoittaa viranomaiset, organisaatiot ja yksityishenkilöt. WFD:n julkilausuman löydät alla olevasta linkistä. Julkilausuma on myös viitottu kansainvälisellä viittomisella.

Osana päättäjäisiä jaettiin myös erilaisia tunnustuksia WFD:n hyväksi tehdystä työstä. Väistyvä WFD:n puheenjohtaja Colin Allen kiitti lukuisia henkilöitä ja tahoja, joista mainittakoon Suomen Kuurojen Liitto. Kuurojen Liittoa kiitettiin siitä, että se turvaa WFD:in työtä tarjoamalla toimistotilat. Liikuttavimman kiitoksen Colin Allen osoitti sisarelleen Julia Allenille kaikesta rakkaudesta ja tuesta vuosien aikana.

Pariisin kuurojen maailmankongressin päätteeksi WFD:n puheenjohtaja Joseph Murray toivoi jälleennäkemistä neljän vuoden päästä Etelä-Koreassa.

Katso myös muut uutisemme Pariisin maailmankongressista, linkit löydät uutisen alta.