Kuurojen Liitto teki poliisille tutkintapyynnön keräyshuijauksista

Kuurojen Liitto on saanut viime viikkoina runsaasti yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat lahjoittaneet rahaa kuuroina esiintyville henkilöille siinä luulossa, että ovat lahjoittaneet rahaa Kuurojen Liiton toiminnalle.

Liitto jätti Helsingin poliisilaitokselle asiasta tutkintapyynnön 25.8.2020, jossa pyydetään poliisia aloittamaan asiassa tutkinta, tiedottamaan poliisia sisäisesti sekä tehostamaan tiedotusta kauppakeskuksille ja kauppaketjuille sekä muille julkisille tahoille, jotta huijarikeräämiseen voitaisiin puuttua entistä tehokkaammin.

Varainkeruuta on tehty julkisilla paikoilla, kauppakeskuksissa ja parkkipaikoilla (mm. Ikea, Prisma) eri puolilla Suomea – myös Helsingissä. Kuuroina esiintyvät henkilöt ovat kertoneet keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi, mm. kuurojen kansainvälistä monitoimitaloa varten.

Ilmiö on jokavuotinen, mutta saamiemme yhteydenottojen perusteella, keräys on ollut tänä kesänä entistä yleisempää sekä tyyliltään aggressiivista ja uhkaavaa. Kuurojen Liitto on ohjannut kaikkia asianomaisia, joilta on huijattu rahaa tai jotka ovat kohdanneet aggressiivista tai jopa väkivaltaista käytöstä, tekemään asiassa rikosilmoituksen.