Kaduilla tapahtuva rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa

Usean vuoden ajalta tuttua ilmiötä on taas liikkeellä: kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla tapahtuu rahankeräystä, joissa kerääjät esittelevät itsensä kuuroiksi tai sanovat keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Tämä ei ole Kuurojen Liiton toimintaa.

Kuurojen Liittoon on taas viime aikoina tullut runsaasti yhteydenottoja kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla, kuten kauppakeskuksissa ja markettien parkkipaikoilla, tapahtuvasta rahankeräyksestä. Helsingissä luvatonta keräystoimintaa on tehty raitiovaunuissa ja metrossa.

Kerääjät esiintyvät kuuroina ja väittävät keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi esim. monitoimikeskusta varten. Joskus näitä kerääjiä ilmestyy myös kotiovelle.

Kuurojen Liitto korostaa, että tämä rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa ja toivoo, että tapahtuneesta ilmoitetaan paikalliselle poliisille.

Kuurouteen vetoava kaupustelu ja kerjääminen on ilmiönä valitettavan tuttu jo usean vuoden ajalta. Toisinaan tapausten yhteydessä on havaittu viitteitä ulkomailta organisoidusta toiminnasta; usein asianomaiset eivät edes olleet kuuroja. Kuurojen Liitto näkee vaarana, että tämänkaltainen rahankeräys sekoitetaan liiton viralliseen varainhankintaan.

Jos epäilet rahankeräyksen aitoutta, pyydä nähtäväksesi poliisiviranomaisen myöntämä keräyslupa. Käteistä rahaa ei myöskään koskaan anneta kerääjälle sellaisenaan, ilman lukittuja keräyslippaita.

Suomessa järjestöjen varainhankinta on luvanvaraista ja tarkasti säädeltyä toimintaa. Kuurojen Liitolla on viranomaisten myöntämä keräyslupa.