Islannin valtio allekirjoitti ensimmäisenä maailmassa WFD:n julkilausuman

Kesällä 2019 maailmankongressin yhteydessä Kuurojen maailmanliitto avasi allekirjoitettavan julkilausuman. Islanti on nyt maailman ensimmäinen maa, jossa valtionpäämiehet ja vanhemmat virkamiehet ovat allekirjoittaneet julkilausuman.

WFD:in viittomakielisten oikeuksien julkilausuman allekirjoittivat Islannin presidentti Guðni Th. Jóhannesson, koulutus- ja kulttuuriministeri, muut virkamiehet sekä kuurojen ja kuulovammaisten järjestöjen edustajat. Myöhemmin myös sosiaali- ja terveysministeri sekä lasten oikeuksien ministeri allekirjoittivat julkilausuman. Islanti on siis ensimmäisenä valtiona maailmassa sitoutunut noudattamaan Kuurojen maailmanliiton julkilausumaa viittomakielisten oikeuksista.

Julkilausuma allekirjoitettiin Islannissa 11. helmikuuta 2020. Päivä on myös islantilaisen viittomakielen päivä, sillä Islannin kuurojen liitto perustettiin 11. helmikuuta 1960. Tänä vuonna Islannin kuurojen liitto juhli siis 60-vuotissyntymäpäiviään ja sai juhlapäivän kunniaksi hienon huomionosoituksen Islannin valtiolta.

Sign language rights for all

Julkilausumassa painotetaan hallituksen ja sidosryhmien vastuuta ja velvollisuuksia varmistaa kuurojen osallistuminen yhteiskuntaan, tunnustaa heidän tarpeensa, kielensä ja ihmisarvonsa sekä varmistaa oikeudenmukaiset ihmisoikeudet ja yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen. Kaikille.

Julkilausuman voivat allekirjoittaa viranomaiset, organisaatiot ja yksityishenkilöt. WFD:n julkilausuman löydät uutisen alla olevasta linkistä. Julkilausuma on myös viitottu kansainvälisellä viittomisella.