Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Etätulkkaussovellus Chablan uudet tuulet

Muutama vuosi sitten julkaistiin uusi etätulkkaussovellus Chabla. Aluksi Chabla oli saatavilla vain Applelle, mutta siitä on nyt julkaistu Android-versio. Tapasimme Chablan toimitusjohtajan Marko Vuoriheimon ja kyselimme mitä Chablalle kuuluu.

Chabla on mobiilitulkkauspalvelusovellus, jonka voi ladata ilmaiseksi netistä. Sovellus on saatavilla sekä Apple-, että Android-puhelimille. Sovelluksen kautta kuuro voi soittaa kuulevalle ja päinvastoin – tulkkia ei tarvitse erikseen varata, vaan sovellus etsii yhdellä klikkauksella sopivan vapaan tulkin välittämään puhelua. Chablaa voi myös käyttää, jos kuurot haluavat soittaa videopuheluja toisten kuurojen kanssa.

– Chablassa on lisäksi sellainen ominaisuus, että jos haluat soittaa vaikka Pariisiin ja kysyä, onko hotellissa vauvansänkyä, niin Chabla tunnistaa numeron ranskalaiseksi ja etsii onko sellaista tulkkia, joka voi tulkata suomalaisen viittomakielen ja puhutun ranskan välillä, kertoo Marko Vuoriheimo.

Chablaa voit käyttää missä vain, missä on 4G- tai wifiyhteys, kuten kotona, kahvilassa tai vaikka ulkomailla.

Sovellus on käytössä viidessä maassa; Suomessa, Tanskassa, Saksassa, Englannissa ja Ranskassa. Sovelluksella on arviolta tuhat käyttäjää ja mukana on satoja tulkkeja. Soittoja on päivittäin arviolta 40-100.

Tulevaisuuden kuvioita

Chablan käyttäminen on maksullista, mutta sovelluksella on yhteistyösopimuksia muun muassa kolmen vakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiöt tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden keskustella vakuutusasioista ilmaiseksi. Lisäksi Chablalla on parhaillaan käynnissä neuvotteluja useiden uusien yritysten kanssa.

– Muutaman viime vuoden aikana yritykset ovat alkaneet tajuta, millaista kuurojen arki on, kun joudumme varmistelemaan kahdelta taholta (asiointikohteesta ja Kelalta) saadaksemme toimivan asiointitilanteen. Ensimmäiset yritykset, jotka ovat lähteneet mukaan toimivat muille esikuvana asiointitilanteiden nopeuttamisessa, kuvailee Vuoriheimo.

Chabla eroaa muista

Chabla on saanut monenlaista palautetta, toisaalla kehutaan sovelluksen helppokäyttöisyyttä ja toisaalla ihmetellään käytön maksullisuutta.

– Olemme halunneet panostaa laatuun ja se maksaa. Sovellusta kehittäessä olemme panostaneet siihen, että heikossa verkossakin Chabla ei katkaise videoyhteyttä. Tämä eroaa Skypestä, Facetimesta tai Kelan Etäpalvelusta. Me tiedämme mitä kuurot tarvitsevat ja haluamme panostaa siihen, kertoo Vuoriheimo.

Chablaan on suunnitteilla uusia ominaisuuksia ja viranomaiset ovat kyselleet selainversiota, mutta ennen kaikkea kehittämistä potentiaaliset yhteistyökumppanit ovat kiinnostuneita siitä, miten paljon käyttäjiä Chablalla on.

– On meille tärkeää, että saadaan käyttäjämäärät kasvuun, jotta voimme osoittaa tämän sovelluksen kiinnostavan viittomakielisiä ja että heillä on tarvetta, kiinnostusta ja halua käyttää Chablaa, päättää Vuoriheimo.