Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 9.11.2023: uusia palveluja ja tuotteita

Viikon ajankohtaiskatsauksessa esitellään paljon uutuuksia, muun muassa Kuurojen Liiton uutiskirjettä ja Hiljaisen kansan äänet -musiikkivideota.

Tilaa Kuurojen Liiton uutiskirje

Kuurojen Liiton uutiskirje on kanava, jonka kautta saat tiedon viittomakielisen yhteisön ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista. Käy siis täyttämässä tilauslomake oheisen linkin kautta, niin saat tiedotteet suoraan omaan sähköpostilaatikkoosi kerran kuukaudessa, ja vieläpä täysin ilmaiseksi!

Kela kokeilee kirjoitustulkkausta

Kela aloittaa 7.11.2023 alkaen kokeilun, jossa Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa saa palvelua ja lyhytkestoista etätulkkausta kirjoitustulkkauksella. Tarkoituksena on selvittää, miten kirjoitustulkkaus soveltuu käytettäväksi etäpalvelussa. Aiemmin etäpalvelua ja etätulkkausta on saanut suomalaisella viittomakielellä. Kokeilu kestää puoli vuotta, ja sen aikana palvelu on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9–12 sekä torstaisin klo 12–15. Kirjoitustulkkausta käyttävä asiakas saa yhteyden etäpalveluun erillisen linkin kautta, joka löytyy Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelun nettisivulta.

Opas viittomakielisten lasten varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen

Viittomakieliset lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -esitteen päivitetty suomenkielinen versio on valmis. Opas täydentää vanhempien tietoa siitä, mitä eri keinoja viittomakieltä käyttävän lapsen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestämiseen on. Henkilöstölle oppaassa kerrotaan, miten viittomakielisen lapsen kanssa toimitaan ja millaisia uudenlaisia työtapoja saatetaan tarvita varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opas on jo saatavilla opetushallituksen verkkosivuilta, mutta painettu versio on tulossa hieman myöhemmin. Pääset tutustumaan oppaaseen alla olevasta linkistä.

Demokratiatunnustukset jaettu

Valtiovarainministeriön koordinoiman Avoin hallinto -hankkeen Demokratiatunnustukset jaettiin kansallisen demokratiapäivän seminaarissa 1.11.2023. Tämän vuoden tunnustukset jaettiin Kuopion kaupungille sekä Lahden kaupungin järjestämälle Skididialogit-hankkeelle. Kuopion kaupunki palkittiin, koska se on ottanut ensimmäisenä kaupunkina Suomessa systemaattisesti käyttöön valtuustojen kokousten tulkkauksen suomalaiselle viittomakielelle, ja näin ollen edistänyt saavutettavuutta sekä demokratian toteutumista. Viittomakielen tulkkausta käytetään myös kaupunginjohtajan videoilla, esimerkiksi talousarvion esittelyvideoilla ja korona-aikana toteutettujen kaupunginjohtajan ajankohtaisvideoilla. Palkinnon luovutustilaisuudessa todettiin, että Kuopio noudattaa voimassa olevaa saavutettavuusdirektiiviä ja viittomakielilakia laajasti ja monipuolisesti. Onnittelut voittajille!

Hiljaisen kansan äänet -musiikkivideon julkaisutilaisuus

Hiljaisen kansan äänet -musiikkivideon julkaisutilaisuus järjestettiin viime viikolla Helsingissä. Video pohjautuu samannimiseen tutkimushankkeeseen ja Outi Ahosen tekemiin sataan tutkimushaastatteluun, joista koostettu tarina kerrotaan videolla kahdella kielellä, lauletulla suomella ja suomalaisella viittomakielellä. Sanoituksista vastaavat Silva Belghiti ja Laura Vaarala. Voit käydä lukemassa videon taustoista Koneen säätiön sivuilla oheisen linkin kautta. Sekä samalta sivulta että Youtubesta pääset näkemään itse musiikkivideon.