Kesto: 05:51
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 8.5.2024: Yhteiskunnallisia ilmiöitä ja liiton toimintoja

Viikon ajankohtaiskatsauksessa luodaan katsaus yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja niiden vaikutukseen liiton toimintaan. Lisäksi katsauksessa pyydetään antamaan palautetta Rivien välissä 4 -tapahtumasta.

Kuurojen Liitto vaatii Kelan tulkkauspalveluiden hankinnan keskeyttämistä

Kela tyrmistytti tulkkauspalvelun käyttäjät maaliskuussa kiristämällä tulkkauspalvelun ehtoja. Uusista rajauksista ja niiden toimeenpanosta on tehty useita valituksia ja selvityspyyntöjä, ja Kela onkin ilmoittanut järjestävänsä asiasta keskustelutilaisuuden. Kela on kuitenkin jo ehtinyt käynnistää tulkkauspalveluiden kilpailutuksen ennen keskustelutilaisuuden järjestämistä. Kelan ja asiakkaita edustavien järjestöjen keskustelu ääni- ja kuvatallenteiden tulkkauskiellosta on siis yhä kesken, ja tästä johtuen Kuurojen Liitto vaatiikin, että kilpailutus tulee keskeyttää ja hankinta valmistella uudelleen. Voit käydä lukemassa vaatimuksen kokonaisuudessa oheisen linkin takaa.

Kuurojen Liiton vastine: Miksi emme saisi keskustella uhanalaisuudesta?

Professori Tommi Jantunen nosti joulukuussa 2023 Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehdessä kirjoituksessaan Onko suomalainen viittomakieli uhanalainen? esiin väitteen, että suomalaisen viittomakielen uhanalaisuusstatukselle ei ole perusteita. Viittomakielten lautakunta käsitteli Jantusen artikkelia kokouksessaan 10.1.2024 ja päätti laatia asiasta oman erillisen vastineensa, jossa käydään läpi Jantusen esittämiä väitteitä. Vastine on nyt nähtävissä myös suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä Kuurojen Liiton verkkosivuilla oheisen linkin kautta. Videot on tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

Hallituksen leikkausten vaikutukset Kuurojen Liiton toimintaan

Hallitusohjelmaan jo aiemmin kirjattu 100 miljoonan euron leikkaus vuodelle 2027 kasvoi hallituksen huhtikuun kehysriihessä vielä 30 miljoonalla ja aikaistui toteutettavaksi porrastettuna. Ensi vuonna valtionavustuksia myönnetään peräti 80 miljoonaa euroa vähemmän tämän vuoden avustustasoon verrattuna ja 130 miljoonaa eli kolmannes vähemmän hallituskauden loppuun mennessä. Leikkausten aikaistaminen on tullut järjestöille täytenä yllätyksenä. Markku Jokinen käy läpi leikkausten vaikutuksia Kuurojen Liiton toimintaan oheisen linkin takaa löytyvällä videolla.

Kuurojen Liiton aluetyön uutisia

Aluetyöntekijä Marita Björn siirtyy uusiin haasteisiin, ja hänen työnsä Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella päättyi huhtikuun lopussa 2024. Aluetyöntekijä Heli Mikkola siirtyy läntisemmälle alueelle eli hänen alueensa ovat nyt Pirkanmaa, Satakunta ja Varsinais-Suomi. Mikkolan alueesta Kanta-Häme siirretään aluetyöntekijä Rita Auroilan alueelle. Kanta-Hämeen lisäksi Auroila jatkaa samalla alueella: Etelä-Karjala, Kymenlaakso ja Päijät-Häme. Kuurojen Liiton aluetyön palvelu on kiinni 17.6.−18.8. välisellä ajalla, ja sama koskee myös päivystystä.

Muutoksia viittomakielten kielineuvontaan

Kielineuvonnan palveluja joudutaan supistamaan, koska opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt aiempaa vähemmän avustusta palvelun toteuttamiseen. Henkilöitä, joiden työhön kielineuvonta kuuluu, on entisen viiden sijaan enää kolme: Päivi Mäntylä, Janne Kankkonen ja Leena Savolainen. Neuvontaan voi yhä entiseen tapaan lähettää kysymyksiä, mutta vastaamisen viive pitenee aiemmasta 1–2 päivästä noin viikon mittaiseksi.

Anna palautetta Rivien välissä 4 -tapahtumasta

Kuurojen lehden toimittajat nähtiin neljättä kertaa livenä Rivien välissä -tapahtumassa 26. huhtikuuta. Olemme nyt avanneet palautekyselyn, johon voi vastata 12.5. saakka. Tapahtumasta on nähtävissä myös tallenne Viittomakielisessä kirjastossa, joten voit lähettää meille palautetta, vaikka olisitkin missannut suoran lähetyksen. Kaikenlainen palaute on tervetullutta, sillä se auttaa meitä järjestämään jatkossa entistäkin parempia tapahtumia.