Kesto: 06:19
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 31.1.2024: tietoa tapahtumista sekä totuus- ja sovintoprosessin jatkosta

Tällä viikolla kerrotaan peruuntuneista ja siirretyistä tapahtumista, tulevista tapahtumista, kuten Viittomakielen päivästä 12.2. sekä totuus- ja sovintoprosessin jatkumisesta.

Kuurojen Liiton järjestöpäivät peruttu

Järjestöpäivät 2024 on peruttu johtuen ajankohdalle 1.-2.2. ilmoitetusta lakosta. Olemme vielä erikseen yhteydessä kaikkiin jo ilmoittautuneisiin. Myös järjestöpäivien yhteyteen sunnuntaiksi 4.2. suunniteltu jäsenyhdistysten kehittämispäivä siirtyy toiseen ajankohtaan. Tiedotamme uudesta järjestämisajankohdasta myöhemmin.

Suurleiri siirtyy vuodelle 2025

Kuulo- ja viittomakielialan järjestöjen yhteinen suurleiri oli alun perin tarkoitus järjestää Piispalassa 29.7.-2.8.2024, mutta nyt leiri on jouduttu siirtämään ensi vuoteen. Siirtämisen taustalla on se, että monen järjestön taloudellinen tilanne on vuonna 2024 tiukka, eikä suurleiriä näin ollen ole mahdollista järjestää ilman ulkopuolista rahoitusta. Tilanne on erittäin harmillinen, sillä tiedämme, että monet teistä olivat jo odottaneet leiriä todella paljon. Kaikesta huolimatta toivomme, että teillä on upea kesä ja että pääsemme tapaamaan teitä vuoden aikana muissa tapahtumissamme.

Pyöreän pöydän keskustelu totuus- ja sovintoprosessin jatkosta

Oikeusministeriö järjesti 23.1.2024 pyöreän pöydän keskustelun kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessista. Paikalla olivat kutsuttuina Kuurojen Liiton edustajien Markku Jokisen ja Laura Pajusen lisäksi Suomen Kuurosokeat ry:n, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf:n ja Kuurojen Historiaseuran edustajat sekä edustus sosiaali- ja terveysministeriöstä. Keskustelun myötä prosessissa alkoi uusi vaihe, jonka toimenpiteisiin kuuluu muun muassa asiantuntijan palkkaaminen prosessin käytännön toteutuksen suunnittelua varten. Lisätietoja tästä on tulossa myöhemmin.

Viittomakielen päivä lähestyy

Kansallisten viittomakieltemme omaa juhlapäivää, Viittomakielen päivää, juhlistetaan jälleen kerran Kuurojen Liiton järjestämässä Viittomakielen päivän webinaarissa 12.2. klo 12.00-15.00. Webinaarin aiheina ovat muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen elvytysohjelma, Viitotaan yhdessä 2024 -kampanja sekä vähemmistökielifoorumi. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan webinaariin, ja tilaisuudessa on myös tulkkaus. Seminaarissa julkistetaan myös tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta 2023. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville. Lisäksi Viittomakielen päivään otetaan varaslähtö jo lauantaina 10.2. klo 12-15 Ursa Minorin toteuttamassa Skidien viittomakielen päivä -tapahtumassa Annantalossa, Helsingissä. Tapahtuma soveltuu erityisesti alle kouluikäisille lapsille, mutta kaikki ovat tervetulleita nauttimaan hauskasta tapahtumasta! Lisätietoja löydät oheisesta linkistä.

Seniorien kurssi

Oletko yli 60-vuotias kuuro seniori? Tule siinä tapauksessa mukaan seniorien kurssille, jossa voit oppia uutta ja tavata muita samanikäisiä viittomakielisiä! Kurssilla opit asioita, jotka voivat auttaa sinua ikääntyessäsi. Lisäksi saat tietoa siitä, mitä palveluja on tarjolla ikääntyville viittomakielisille ja miten ne voivat auttaa sinua. Kurssilla on myös liikuntaa, ja saat vinkkejä oman kunnon ylläpitoon. Voit osallistua ryhmäkeskusteluihin ja saada uusia ideoita kotiin viemisiksi! Kurssi järjestetään 09.04.2024 – 12.04.2024 Ikaalisten kylpylähotellissa, ja mukaan mahtuu 12 senioria. Nähdään siellä!

Tutustu Kataisten sikalaan Viittomakielisen kirjaston uudessa ohjelmassa

Oletko aina halunnut tietää, mitä sikala-arjen pyörittämiseen kuuluu? Nyt on onnenpäiväsi, sillä Viittomakielisen kirjaston uutuudessa kuuro maanviljelijä Ari Katainen kertoo elämästään Pielaveden sikatilallaan, jota hän on hoitanut yhtäjaksoisesti aina vuodesta 1993 lähtien. Ei muuta kuin katsomaan!