Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 3.5.2023: monenlaisia tapahtumia ja Kuurojen Liiton Facebook-sivu

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan yhdestä seniorien etätapahtumasta sekä monista lähiaikoina pidettävistä taide- ja kulttuuritapahtumista. Katsauksessa esitellään myös Kuurojen Liiton Facebook-sivuja.

Seniorien etätilaisuus

Kuurojen Liiton seniorityöryhmä järjestää etätapaamisen maanantaina 15.5.2023 klo 13-14.30 Zoomissa. Etätilaisuuden aiheena on kuurojen kulttuuriperintö. Aiheesta on luennoimassa Outi Ahonen, joka matkusti taannoin Tanskaan tutustumaan paikalliseen kuurojen historiaseuraan. Voitte ilmoittautua tilaisuuteen lähettämällä nimenne ja sähköpostiosoitteenne vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtoselle osoitteeseen aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi tai tekstiviestillä numeroon 044 7525261. Kuurojen Liiton seniorityöryhmä toivottaa teidät tervetulleiksi!

Uusvanha dokumentti Viittomakielisessä kirjastossa

Alun perin vuonna 1997 julkaistu ja Viittomakielisen kirjaston digitoima dokumenttielokuva ”Kovan elämän onni” on omistettu Karjalan mummolle, joka kierreltyään ympäri Suomea päätyi lopulta Hyvinkäälle Kuurojenkoti Åvikiin. Erikoista Karjalan mummossa oli se, ettei hän osannut mitään kieltä eikä kyennyt koskaan ilmaisemaan edes omaa nimeään. Mummon kohtalo johdattaa katsojat seitsemään muuhun elämäntarinaan, joiden kaikkien punaisena lankana on kieli tavalla tai toisella. Käykäähän katsomassa!

Kuurojen Liiton Facebook-sivut

Tiesittekö, että voitte saada kaikki Kuurojen Liiton toimintaan liittyvät ajankohtaiset uutiset omaan Facebook-uutisvirtaanne vain yhdellä napin painalluksella? Mitenkä muka? Seuraamalla Kuurojen Liiton Facebook-sivuja tietenkin! Sivulle viimeksi lisättyjen videoiden joukkoon kuuluvat muun muassa Tomi Peuran ja Terhi Lappisen terveiset 22.4. pidetystä Kuurojen Liiton hallituksen kokouksesta sekä Markku Jokisen ja Helena Torbolin terveiset 26.4. järjestetystä Soste Talk -tapahtumasta Jyväskylästä. Kipin kapin seuraamaan siitä!

Taidetta ja kulttuuria tarjolla

Hiljattain remontin jälkeen uudelleen avatussa Ateneumin taidemuseossa järjestetään kaksi viittomakielelle tulkattua opastettu näytöstä. Ensimmäinen opastuskierros järjestetään Ajan kysymys -kokoelmanäyttelyn tiimoilta sunnuntaina 7.5. Alber Edelfeltin kokoelmanäyttelyn opastuskierros on puolestaan vuorossa sunnuntaina 4.6. klo 11.30. Kumpaankaan tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen ja opastus sisältyy pääsylipun hintaan. Kierroksille mahtuu mukaan 40 osallistujaa.

Viittomakielinen tanssiteatteriesitys Giselle on tarina rakkaudesta ja petoksesta tanssin ja teatterin keinoin. Teos sisältää niin suomenruotsalaista kuin suomalaista viittomakieltä, sekä myös suomea ja ruotsia. Näytös järjestetään Åbo Svenska Teaterin Studionäyttämöllä 12.5.2023 kello 11 alkaen osoitteessa Eerikinkatu 13 B. Liput voitte ostaa oheisen linkin kautta.

Teatteri Totin uusin tuotanto, ”Rakkaus kenkälaatikossa” on surullinen tarina kuurosta pariskunnasta, jolle syntyy kuuro lapsi aikakautena, jolloin kuuroja naisia pakkosteriloitiin. Näytelmä on myös kertomus häpeästä, naiseuden riistosta, epätoivosta ja epätietoisuudesta.
Helsingissä näytelmä esitetään Suomen Kansallisteatterissa 13.05.2023 kello 19.00. Muut Helsingin näytökset on myyty loppuun. Oulun näytös järjestetään kulttuuritalo Valveen tiloissa maanantaina 15.5. klo 18.00 alkaen. Jyväskylässä järjestetään kaksi peräkkäistä näytöstä kello 16.00 sekä kello 19.00 Villa Ranan tiloissa osoitteessa Seminaarinkatu 13. Tampereen näytös järjestetään Tampereen seudun työväenopisto Sampolassa osoitteessa Sammonkatu 2 perjantaina 16.6. klo 18.00 alkaen. Esityksen kielenä on suomalainen viittomakieli, ja se on puhetulkattu suomeksi. Helsingin näytöksen lippuja voit ostaa oheisen linkin takaa. Liput muihin näytöksiin löydät Teatteri Totin verkkosivuilta. Nautinnollista teatteri-iltaa!