Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 27.4.2023: Uusia ohjelmia, tulevia tapahtumia ja liiton Youtube-kanava

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan Viittomakielisen kirjaston uutuuksista, hyvinvointialuekiertueesta ja kuurojen seniorien kulttuuritapahtumasta. Entä tiesitkö, että Kuurojen Liitolla on oma Youtube-kanava?

Viittomakielisen kirjaston uutuuksia

Viittomakieliseltä kirjastolta on ilmestynyt kaksi uutta ohjelmaa katsottavaksi. Näytelmässä ”Suomi, millainen maa se on?” brasilialainen Sophia tulee Suomeen tutustumaan suomalaiseen elämään. Tutustumisessa Sophiaa auttavat perisuomalainen mies Simo, joka on ihastunut Sophiaan, sekä suomalaistunut amerikkalainen Ryan. Saako Simo koskaan vastarakkautta? Se selviää vain katsomalla!

Vegaani ja eläinaktivisti Fanny Wessbergin haastattelussa käsitellään niin eläinaktivismia, veganismia, ympäristöä, ilmastonmuutosta kuin terveyttä. Vaan miten nämä kaikki liittyvät toisiinsa? Ohjelma on toteutettu talvella 2023 osana Humakin tulkkiopiskelijoiden Julia Engmanin ja Julius Jokisen lopputyötä.

Hyvinvointialuekiertueella vielä kaksi paikkakuntaa jäljellä

Hyvinvointialuekiertueella keskustellaan eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta ja oman hyvinvointialueen palveluista. Lisäksi hyvinvointialueiden edustajat ovat mahdollisesti paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Kiertueen seuraavat ja toistaiseksi viimeiset paikkakunnat ovat Kokkola 6.5. klo 12−16 sekä Vantaa 20.5. klo 12−15. Vantaan tilaisuus järjestetään Tikkurilan kirkon Valo-salissa osoitteessa Asematie 12. Kokkolan tilaisuuden järjestämispaikka ilmoitetaan myöhemmin. Molemmissa tilaisuuksissa on kahvitarjoilu, minkä vuoksi pyydämme teitä ilmoittautumaan etukäteen oheisen linkin kautta löytyvällä lomakkeella. Tervetuloa mukaan!

Kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma

Kuurojen Liitto ry ja Tampereen Viittomakieliset ry kutsuvat kuurojen yhdistykset, yli 55-vuotiaat viittomakieliset esiintyjät ja taiteilijat osallistumaan kuurojen seniorien kulttuuritapahtumaan, joka järjestetään nyt 19. kerran! Tällä kertaa tapahtuman isäntäkaupunkina toimii Tampere. Tapahtuma on tällä kertaa kaksipäiväinen. Perjantain retkipäivänä pääsemme ensin nauttimaan järviristeilystä Tampereen kesäisissä maisemissa ja syömään maukasta ruokaa Laukon kartanossa. Illalla Teatteri Totti esittää kevään uusimman produktionsa ”Rakkaus kenkälaatikossa”. Liput näytökseen voit käydä ostamassa joko etukäteen Teatteri Totin sivuilta tai vaihtoehtoisesti suoraan ovelta.

Lauantain esityspäivän paikkana toimii Tampereen seudun työväenopisto Sampola, jossa juhlitaan viittomakielistä seniorien kulttuuriperinnettä esittämällä viittomakielisiä esityksiä ja osallistumalla kilpailuihin eri taidelajeissa. Päivä huipentuu hyvän ruuan ja seuran merkeissä ravintola Puistotornissa. Illan tähtenä naurattaa ruotsalainen stand up -koomikko Florian Tirnovan. Majoittumista varten Kuurojen Liitto on tehnyt kiintiövarauksen Scandic Tampere City -hotelliin aikavälille 16.−18.6.2023 Osallistujien tulee varata huoneet itse joko hotellin nettisivuilta tai ottamalla yhteyttä suoraan hotelliin. Kiintiöhinnoilla yhden hengen huone maksaa 115 euroa per yö. Kahden hengen huoneesta veloitetaan 135 per yö ja kolmen hengen huoneesta 155 euroa per yö. Kiintiöhinnat ovat voimassa 2.6.2023 asti. Varsinainen ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy 19.5.2023. Voit käydä täyttämässä ilmoittautumislomakkeen oheisen linkin kautta. Nähdään Tampereella!

Kuurojen Liiton Youtube-kanava

Tiesitkö, että Kuurojen Liitolla on nykyään oma Youtube-kanava, jonka löydät kirjoittamalla Youtuben hakukenttään tunnuksen @kuurojenliittory? Nyt viimeistään tiedät, joten käyhän kipin kapin liittymässä kanavan tilaajaksi! Näin saat aina ilmoituksen, kun uusi video tulee katsottavaksi. Kanavalta löydät kaikki samat ohjelmat kuin Kuurojen Liiton sivuilta, mutta helposti samasta paikasta. Käykäähän katsomassa tietoisku aiheesta oheisen linkin takaa!