Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 26.1.2024: Presidentinvaaleista Kuurojen Videon ohjelmiin

Tällä viikolla aiheina ovat presidentinvaalit, nuorisotyön assistentin paikka, hyvinvointialuekiertue sekä Kuurojen Videon uudet ohjelmat.

Miten presidenttiehdokkaat edistäisivät viittomakielen asemaa?

Kuurojen Liitto lähetti kaikille presidenttiehdokkaille kolme kysymystä liittyen Suomen kuurojen ja viittomakielisten asemaan ja oikeuksiin. Lämmin kiitos kaikille vastanneille ehdokkaille! Kunkin ehdokkaan vastaukset on koottu yhdelle sivulle, johon voit tutustua alla olevasta linkistä. Vuoden 2024 presidentinvaalin vaalipäivä on sunnuntai 28.1. Mahdollisen toisen kierroksen vaalipäivä on sunnuntai 11.2.

Pieni ele -keräys presidentinvaalien äänestyspaikoilla

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi järjestettävä pieni ele -vaalikeräys alkaa 17.1.2024 presidentinvaalien yhteydessä, kun vapaaehtoiset lipasvahdit kerääntyvät äänestyspaikoille keräyslippaineen. Myös Kuurojen Liitto on mukana keräyksessä, ja osa tuesta kohdistuu mukana oleville kuurojen yhdistyksille. Lahjoitusvaroja käytetään muun muassa edunvalvontaan, vertaistukiryhmiin ja virkistystoimintaan. Monelle lahjoittamisesta on tullut vaaleihin liittyvä perinne, ja lipasvahdit ovatkin kertoneet, kuinka tutut lahjoittajat palaavat keräyspisteelle aina vain uudelleen vuoden aikana keräämänsä kolikkopussin kanssa. Ehkä sinäkin voisit olla yksi heistä!

Nuorisotyön assistentti hakusessa

Oletko viittomakielinen ja 18-29-vuotias? Oletko myös työtön, työelämän ulkopuolella tai vailla opiskelupaikkaa? Oletko kenties kiinnostunut työstä nuorten parissa? Olemme iloisia, jos vastasit edellisiin kysymyksiin myöntävästi, sillä Kuurojen Liitto etsii parhaillaan nuorisotyön assistenttia Helsinkiin aikavälille 4.3.2024–3.3.2025 tai sopimuksen mukaan. Nuorisotyön assistentti työskentelee yhdessä liiton nuorisosihteerin ja kulttuurituottajan kanssa, ja tehtävistä sovitaan erikseen riippuen koulutuksestasi ja osaamisestasi. Työssä vaaditaan kuurojen yhteisön tuntemusta, suomalaisen viittomakielen ja suomen kielen taitoa, vuorovaikutustaitoja ja tietoteknisiä valmiuksia. Suomenruotsalaisen viittomakielen ja ruotsin kielen taito, kokemus nuoriso-, kulttuuri- tai järjestötoiminnasta katsotaan eduksi. Työ vaatii myös matkustelua sekä valmiutta ilta- ja viikonlopputyöhön. Koeaika on neljä kuukautta. Jos koet olevasi hakemamme henkilö, lähetä meille työhakemuksesi ja ansioluettelosi sähköisessä muodossa viimeistään sunnuntaina 4.2.2024. Lisätietoja tehtävästä saat Laura Pajuselta. Onnea työnhakuun!

Hyvinvointialuekiertue päättynyt

Syksyllä 2022 Seinäjoelta alkanut Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue tuli päätökseensä viime vuoden joulukuussa, kun kiertue saapui viimeiselle etapilleen Kajaaniin. Kuurojen Liiton ja Suomen Kuurosokeat ry:n järjestämä kiertue kattoi Suomen kaikki hyvinvointialueet sekä Helsingin kaupungin, joka vastaa itsenäisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä.
Kiertueella keskusteltiin eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta ja heidän oman hyvinvointialueensa palveluista. Lisäksi joidenkin hyvinvointialueiden edustajat olivat paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Kuurojen Liiton johtaja Helena Torboli kertoo haastattelussamme, miten hyvinvointialuekiertue sujui ja millaisia asioita sen aikana on noussut esille. Kiertue on saanut osakseen myönteistä palautetta, ja vastaavaa kiertuetta on toivottu uudelleen. Pääset katsomaan haastattelun oheisesta linkistä.

Uutta katsottavaa Kuurojen Videolta

Sosiaalinen media on iso osa arkeamme. Melkein kaikki seuraavat somen tapahtumia ja postaavat sinne itsekin. Mutta voiko somessa sanoa ja tehdä mitä vain? Entä millä tavoin omasta turvallisuudestaan voi huolehtia somessa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastauksen Kuurojen Videon ohjelmasta ”Some-etiketti”, jossa Suomi viittoo -ryhmän ylläpitäjä Pirjo Kilkkilä ja sometohtori Suvi Uski jakavat viisauttaan.

Pohjoismaiden kuurot seniorit pääsivät vihdoin tapaamaan toisiaan viime vuoden lopulla, mutta missä? Entä mitä tapaamisessa oikein tapahtui? Monika ja Laura lähtivät selvittämään asiaa, ja tuloksena on kolmiosainen dokumenttisarja, joka on nyt nähtävillä Kuurojen Videon kanavalla. Kipin kapin katsomaan siitä!.ä