Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 20.4.2023: Tulevia tapahtumia ja verkkobilesuosikkien äänestys

Kuurojen Liitto tarjoaa tapahtumia laidasta laitaan. Tässä ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan E-kaveriryhmästä, etäyhdistysillasta ja Kuurojen Liiton tapahtumakalenterista. Syksyllä pidetään jälleen verkkobileet – nyt voit äänestää verkkobilesuosikkejasi!

Viittomakielinen E-kaveriryhmä

Kuurojen Liiton uusi toimintamuoto, kaveriryhmät verkossa, käynnistyy huhtikuun aikana. Kaveriryhmä on 6-8 hengen ryhmä, joka kokoontuu verkossa aina kuusi peräkkäistä kertaa. Kaveriryhmän kautta voit löytää samanhenkistä seuraa, ideoita arkeen tai vertaistukea omaan tilanteeseen.
Jokaisella kaveriryhmällä on oma teemansa, ja ensimmäisen ryhmän teemana on nuoret. Etsimmekin nyt 18-30-vuotiaita nuoria, jotka haluaisivat hakea mukaan ryhmään. Jokaisessa ryhmässä on mukana myös vetäjä, joka tukee ryhmän keskustelua. Nuorten ryhmän vetäjänä toimii Monika Hämälä. Ryhmän ensimmäinen tapaaminen järjestetään jo huhtikuun puolivälin jälkeen. Kokoontumisia on yhteensä kuusi, ja ne pidetään aina tiistaisin klo 18.00-20.00. Haehan siis mukaan ryhmään oheisen linkin kautta, jos haluat päästä vaihtamaan ajatuksia samanhenkisten nuorten kanssa!

Seuraava etäyhdistysilta

Kuurojen Liiton järjestöpäivillä 4.2.2023 kuultiin uusinta tietoa viittomakielisten lasten tilanteesta Suomessa: lasten on vaikea kasvaa viittomakielisiksi. Yli 90 prosenttia kuuroista ja kuulovammaisista lapsista syntyy kuuleville vanhemmille, mutta viittomakielen kotiopetuksen saaminen on ollut vaikeaa. Vaikka kotiopetuksen saaminen tulee helpottumaan lokakuussa uuden vammaispalvelulain astuessa voimaan, on kyseessä silti vain yksi osa lapsen elämää ja viittomakieliseksi kasvamista. Missä lapsi tutustuu kuurojen kulttuuriin? Miten hän rakentaa identiteettiään? Pysyvätkö suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli elossa? Missä lapset voivat ylipäätään viittoa? Näitä kysymyksiä käsitellään seuraavassa etäyhdistysillassa, joka järjestetään tiistaina 25.4. klo 18−20 Zoomissa. Tilaisuuden vetäjinä toimivat Iina Uhlenius ja Asta Tikkanen. Mukana keskustelemassa ovat mm. Kuurojen Liiton viittomakielten elvytystyöryhmän jäsenet Kaisa Alanne, Mari Virtanen ja Milla Pitkänen sekä liiton työntekijöistä ainakin Annika Aalto, Pirkko Selin-Grönlund ja Leena Savolainen. Alta löydät linkin tilaisuuteen. Tervetuloa mukaan!

Tapahtumakalenteri

Muistutamme, että tapahtumakalenteriamme kannattaa seurata säännöllisesti. Kalenterista löydät kaikki liiton tarjoamat kurssit, leirit, kulttuuritapahtumat sekä myös muiden toimijoiden järjestämiä viittomakielisiä tai viittomakielelle tulkattuja tapahtumia.

Verkkobileiden suosikit äänestyksessä

Historian ensimmäiset Verkkobileet järjestettiin vuonna 2014, joten tänä syksynä bileet järjestetään jo kymmenettä kertaa! Mitkä esitykset ja ketkä Huitous-näyttelijät ovat olleet suosikkejasi kuluneiden vuosien varrella? Valitse listoista suosikkisi, niin voit vaikuttaa seuraavien Verkkobileiden ohjelmaan! it myös ehdottaa kokonaan uusia ohjelmanumeroita tai esiintyjiä äänestyslomakkeen lopussa olevassa kysymyslaatikossa. Äänestämään pääset alla olevasta linkistä. Bileet järjestetään kansainvälisellä kuurojen viikolla ja kansainvälisenä viittomakielten päivänä eli perjantaina 22.9. klo 18−20. Merkkaa siis ajankohta jo kalenteriisi!