Tekstitys: Suomi

Etäyhdistysilta 25.4.: Missä lapset voivat viittoa?

Seuraava etäyhdistysilta järjestetään tiistaina 25.4. klo 18-20 Zoomissa. Keskustelunaiheena on kiperä kysymys: Missä lapset voivat viittoa?

Liiton järjestöpäivillä 4.2.2023 kuultiin uusinta tietoa viittomakielisten lasten tilanteesta Suomessa: lasten on vaikea kasvaa viittomakielisiksi. Yli 90 % kuuroista ja kuulovammaisista lapsista syntyy kuuleville vanhemmille, mutta viittomakielen kotiopetuksen saaminen on ollut vaikeaa. Kuulevat vanhemmat eivät aina uskalla tulla kuurojen tapahtumiin, koska viittomakieli on heille uusi asia.

Helmikuun lopussa kuulimme, että uusi vammaispalvelulaki hyväksyttiin eduskunnassa. Kun uusi laki tulee voimaan ensi lokakuussa, perheet saavat viittomakielen kotiopetusta helpommin. Tämä on kuitenkin vain yksi osa lapsen elämää ja viittomakieliseksi kasvamista. Missä lapsi tutustuu kuurojen kulttuuriin? Miten hän rakentaa identiteettiään? Pysyvätkö suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli elossa?

Tilaisuuden vetäjinä ovat totuttuun tapaan Iina Uhlenius ja Asta Tikkanen. Mukana keskustelemassa ovat mm. Kuurojen Liiton viittomakielten elvytystyöryhmän jäsenet Kaisa Alanne, Mari Virtanen ja Milla Pitkänen sekä liiton työntekijöistä ainakin Annika Aalto, Pirkko Selin-Grönlund ja Leena Savolainen.

Zoom-linkki: https://us02web.zoom.us/j/81051601764

Tervetuloa mukaan keskustelemaan lapsista ja siitä, miten voimme tukea heitä!

Mitä ovat etäyhdistysillat?

Etäyhdistysillat järjestetään Zoom-alustalla noin kerran kuukaudessa kevät- ja syysaikaan. Etäyhdistysilloissa keskustellaan ajankohtaisista asioista, mm. yhdistystoimintaan liittyvistä asioista ja muista uutisaiheista.

Olette kaikki tervetulleita mukaan etäyhdistysiltoihin kuuntelemaan tai keskustelemaan, oletpa mukana yhdistystoiminnassa tai et!

Etäyhdistysiltaan ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Zoom-linkki löytyy jokaisen etäyhdistysillan mainoksesta.

Tervetuloa etäyhdistysiltoihin!