Kesto: 06:48
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 1.6.2023: Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin esillä

Viikon ajankohtaiskatsauksessa nousevat esille oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin. Oma kielemme ja kulttuurimme pääsevät näkyviin muun muassa tulevassa seniorien kulttuuritapahtumassa sekä Pride 2023-marssissa. Etsimme myös uusia kykyjä, tällä hetkellä Kuurojen Video kaipaa käsikirjoittajia, olisitko se sinä?

Kuurojen Liiton tempaus Säätytalolla herätti huomiota

Hallitusneuvottelut ovat parhaillaan loppusuoralla Säätytalolla. Kuurojen Liitolla on suuri huoli siitä, miten viittomakielet ja viittomakieliset tullaan huomioimaan hallitusohjelmassa. Vaikuttamistyötä on tehty jo paljon, ja politiikkoja on tavattu, mutta Kuurojen Liitto päätti järjestää vielä lisäksi viittomakielisen tempauksen Säätytalolla tiistaina 23.5. Kaikkiaan noin 50 osallistujaa tuli paikan päälle nostamaan viittomakieliä näkyväksi viittomalla lauluja ja Kuurojen Liiton teesejä noin puolentoista tunnin ajan. Viittova joukko herätti huomiota, ja saimme luoksemme lyhyisiin juttutuokioihin Paula Risikon (kok.), Sari Sarkomaan (kok.) ja oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (rkp.). Kaikki kolme edustajaa lupasivat osaltaan edistää viittomakielisten asiaa. Oheisesta videosta pääsette näkemään tunnelmapaloja tempauksesta.

Kaikenikäisillä on oikeus viittomakieleen ja viittomakielisiin palveluihin

21-vuotiasta Emmi Mäki-Latvalaa ja 92-vuotiasta Etel Tarvosta yhdistää kuurouden lisäksi eräs toinenkin seikka: heitä molempia pelottaa yksinäinen vanhuus ilman omankielistä hoitoa ja seuraa. Tämä viittomakielisten ikäihmisten on ollut arkea jo pitkään esimerkiksi Pohjanmaalla. Ylen kirjoittamassa artikkelissa haastatellaan myös aluetyöntekijöitä, hyvinvointialueiden edustajia sekä kuuroja lähihoitajia aiheen tiimoilta. Voitte käydä lukemassa artikkelin oheisen linkin kautta.

Totuus- ja sovintoprosessin työryhmän puheenjohtajan uusi blogipostaus

Työryhmän kolmannessa kokouksessa korostui yhteisön toive luoda totuus- ja sovintoprosessille selkeä aikataulu, jossa olisi alku ja loppu. Kokouksessa nostettiin esille ajatus, jonka mukaan hallituskautta voitaisiin käyttää aikataulun pohjana. Toistaiseksi prosessin aikataulu on kuitenkin edelleen avoin. Puheenjohtaja pitää itse tärkeänä sitä, että prosessille annettaisiin aikaa, jotta se voi rakentua kestävälle pohjalle. Myös sitä pidettiin tärkeänä, että kaikki saisivat mahdollisuuden osallistua prosessiin. Lisäksi painotettiin sitä, että eri ministeriöiden ja hallinnonalojen tulisi sitoutua prosessiin kokonaisuudessaan. Ei siis riitä, että vain muutama virkahenkilö perehtyy asiaan syvällisemmin. Voit käydä lukemassa blogipostauksen kokonaisuudessaan oheisesta linkistä. Saman linkin takaa löydät myös viitotun tiivistelmän postauksesta.

Videoterveiset Tukholmasta

Puheenjohtaja Jaana Aaltonen ja hallituksen jäsen Terhi Lappinen kävivät edustamassa Suomea European Union of the Deaf, EUDin vuosikokouksessa. Varsinaisen kokouksen lisäksi kolmipäiväiseen tapahtumaan kuului EUD workshop, jossa käsiteltiin muun muassa viittomakielen tekoälyavusteisten käännösten tulevaisuutta. Voit käydä katsomassa Jaanan ja Terhin videoterveiset Facebookissa oheisen linkin kautta.

Seniorien kulttuuritapahtuma lähestyy

Seniorien kulttuuritapahtuman on enää pari viikkoa aikaa! Muistattehan, että voitte ostaa lippunne etukäteen kuurojen seniorien kulttuuritapahtuman esityspäivään 17.6.2023, yhden päivän yleisölippu maksaa 10 euroa. Lisäksi vapaavalintaisena ohjelmana on Teatteri Totin uusin produktio ”Rakkaus kenkälaatikossa”, joka esitetään perjantai-iltana kello 18 alkaen, esitykseen kannattaa varata lippu etukäteen. Muista myös varata paikkasi retkipäivän järviristeilyyn Tampereen Viittomakieliset ry:ltä, jos et ole niin vielä tehnyt. Tampereella nähdään!

Kuurojen Liitto mukana uudessa tapahtumassa

Kuurojen Liitto on tänä vuonna Pride 2023 -tapahtuman yhteisökumppani! Osallistumme Pride-marssille lauantaina 1.7., joten merkkaahan päivä jo kalenteriisi! Lisätietoja luvassa myöhemmin.

Kuurojen Video etsii käsikirjoittajia

Kiinnostaisiko sinua käsikirjoittaa ohjelmia ja saada palkkaakin siitä? Siinä tapauksessa meillä on sinulle hyviä uutisia, sillä Kuurojen Video kaipaa jatkuvasti uusia käsikirjoituksia melkein aiheesta kuin aiheesta. Jos sinulla siis on minkäänlaisia ohjelmaideoita, ota meihin yhteyttä!