Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 25.4.2024: hallituksen leikkaukset ja tulkkauspalvelun rajaukset puitavana

Viikon ajankohtaiskatsauksessa puidaan hallituksen kehysriihen leikkauksia, Kelan lainvastaisia rajauksia vammaisten tulkkauspalvelussa, Kaisa Alanteen jäsenyyttä ihmisoikeusvaltuuskunnassa, Kuurojen lehden Rivien välissä -tapahtumaa, liiton digitukea sekä Viittomakielisen kirjaston uutta Familjen Hellöre -ohjelmasarjaa.

Leikkaukset uhkaavat kuulovammaisten ja viittomakielisten henkilöiden oikeuksien toteutumista

Hallitus päätti äskettäisessä kehysriihessä leikkauksia järjestöjen rahoitukseen. Nämä suuret, miljoonien eurojen leikkaukset ovat tulossa voimaan jo ensi vuonna. Leikkaukset vaikuttavat oleellisesti järjestöjen kykyyn toteuttaa matalan kynnyksen palveluja ja toimintaa omille kohderyhmilleen, kuten edunvalvontaa, neuvontaa, vertaistukea ja vapaaehtoistoimintaa. Kuurojen Liitto on allekirjoittanut 11 muun järjestön kanssa kannanoton, jossa muistutetaan, ettei järjestöiltä leikkaaminen tuo pitkän aikavälin säästöjä. Se päinvastoin kasvattaa sote-kustannuksia, kun matalan kynnyksen tuki heikentyy ja apua tarvitsevat ihmiset uhkaavat syrjäytyä yhteiskunnasta. Pääset lukemaan kannanoton kokonaisuudessaan oheisen linkin kautta.

Kelan lainvastaiset rajaukset vaikeuttavat kuurojen elämää

Suomessa vammaisten tulkkauspalvelusta on vuodesta 2010 alkaen vastannut Kela. Palvelun toteuttamisessa on ollut monenlaisia ongelmia vuosien varrella, mutta viime vuosina ongelmat ovat vain kärjistyneet. Viimeisen vuoden aikana yhteydenottojen määrä on suorastaan räjähtänyt. Viimeisimpänä takaiskuna Kela on päättänyt lain ja sen hengen vastaisesti sulkea erilaiset tallenteet, tv-ohjelmat ja podcastit tulkkauspalvelun ulkopuolelle. Toinen valtava murheenkryyni on ollut työelämätulkkaus, jonka ongelmat ovat pakottaneet osan jopa luopumaan työpaikastaan. Kolmas kipukohta on ollut tulkkausten välitys, jonka ongelmat ovat johtaneet siihen, etteivät tulkit ja heidän asiakkaansa löydä toisiaan. Nyt Kela on käynnistämässä uutta tulkkauspalvelun kilpailutusta. Kuurojen Liitto vaatiikin, että ennen hankinnan avaamista on tarkistettava palvelua koskevaa kriteeristöä yhteistyössä alan järjestöjen, tulkkauspalvelua tarjoavien yritysten ja asiakkaiden kanssa. Vuoropuhelun tulee olla todellista, ja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden näkyä palvelun suunnittelussa. Huonosti toimiva palvelu ei voi olla kenenkään etu.

Kaisa Alanne nimitettiin ihmisoikeusvaltuuskuntaan

Eduskunnan oikeusasiamies on asettanut ihmisoikeusvaltuuskunnan neljän vuoden toimikaudeksi 1.4.2024–31.3.2028 Valtuuskunnan jäseneksi nimitettiin myös viittomakieli- ja vaikuttamistyön johtaja Kaisa Alanne Kuurojen Liitosta. Ihmisoikeusvaltuuskunta on Ihmisoikeuskeskuksen kansallinen yhteistyöelin, jonka tehtävänä on muun muassa käsitellä periaatteellisesti tärkeitä perus- ja ihmisoikeusasioita sekä toimia perus- ja ihmisoikeusalan toimijoiden kansallisena yhteistyöelimenä.

Kuurojen lehden toimittajat livenä

Kuurojen lehden livejournalismin tapahtuma Rivien välissä järjestetään jo neljättä kertaa perjantaina 26. huhtikuuta klo 18–19.30. Suorassa lähetyksessä nähdään jälleen kiinnostavat esitykset viittomakielisiltä toimittajilta Salla Fagerströmiltä ja Anne Sjöroosilta. Tapahtuman aikana katsojilla on jälleen mahdollisuus lähettää kysymyksiä, joihin toimittajat vastaavat esitysten jälkeisessä osiossa. Linkki suoraan lähetykseen tulee löytymään sekä Kuurojen Liiton verkkosivuilta että Kuurojen Lehden Facebook-ryhmästä.

Digitukea tarjolla

Tiesitkö, että Kuurojen Liiton digituki on tehnyt erilaisia ohjevideoita tietokoneen ja kännykän käyttöön liittyen? Videot ovat lyhyitä ja helppoja seurattavia, ja niissä käydään läpi muun muassa puhelimen sovellusten päivittämistä, Facebookin turvallisuusasetuksia sekä vahvan salasanan hyötyjä. Kaikki videot on koostettu kätevästi saman katon alle liiton verkkosivujen Digituki-kategoriaan. Klikkaa siis alla olevaa linkkiä ja käy tutustumassa videoihin!

Uutta katsottavaa Viittomakielisessä kirjastossa

Familjen Hellöre -ohjelmasarja kertoo Pietarsaaren seudulla vaikuttaneesta Hellören perheestä. Kuusiosainen sarja rakentaa upealla tavalla kuvaa siitä, millaista kuurojen elämä ja kuurojen yhdistyksen toiminta oli 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä Pietarsaaren seudulla. Sarjan kaikki jaksot ovat nyt katsottavissa alla olevan linkin takaa. Ei muuta kuin katsomaan!