Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 14.12.2022: Tulkkauspalvelun ongelmista palautetta

Vuoden viimeisen katsauksen aiheena on mm. Kelan tulkkauspalvelun tilanne. Lisäksi esittelemme Kuurojen lehden ja Kuurojen Videon uutuudet. Entä oletko jo tutustunut tämän vuoden joulukalenteriimme?

Kuurojen Liiton tiedote tulkkauspalvelun tilanteesta

Kuluvan syksyn aikana Kuurojen Liitto on saanut runsaasti asiakaspalautetta viittomakielen tulkkauspalvelun toimimattomuudesta. Tulkkauspalvelun toteuttamisesta vastaava taho on Kela, joka ei ollut onnistunut järjestämään kaikkiin tilauksiin viittomakielen tulkkia. Tilanne tuntuu nyt entisestään huonontuneen ja aiheuttaa suuria ongelmia asiakkaille. Esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin tulkkien saatavuus on ollut heikkoa, ja työelämä tulkkauksen puuttuminen on aiheuttanut vakavia ongelmia. Kuurojen Liitto on nyt julkaissut aiheesta yksityiskohtaisen tiedotteen, joka kannattaa ehdottomasti käydä lukemassa oheisen linkin kautta.

Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg käy läpi tulkkauspalvelun tilannetta myös viitotussa muodossa uudessa Silmä tarkkana -blogisarjan videossa.

Kaikki ajankohtaisvideot nyt myös YouTubessa

Tiesitkö, että kaikki Kuurojen Liiton viittomakieliset uutis- ja ajankohtaisvideot, mukaan lukien edellä mainittu Silmä tarkkana -blogi, ovat nyt nähtävissä myös YouTubessa liiton omalla kanavalla?

Kanavalla on jo yli 500 tilaajaa, ja määrä kasvaa koko ajan. Käykäähän siis itsekin liittymässä tilaajiksi! Muistakaa myös klikata ”Tilattu”-tekstin vieressä olevaa kelloa (ja valitse sitten kaikki), niin saatte aina muistutuksen, kun uusi video lisätään kanavalle.

Kuurojen Videon uutuusohjelma

Koronaviruspandemian vuoksi ihmisten kotonaolo lisääntyi pakottavista syistä. Monet päättivät hankkia koiran lemmikiksi elämää rikastuttamaan. Korona ja koirabuumi -nimisessä ohjelmassa haastateltavana on Tanja Nejmaoui, joka omistaa oman kennelin. Mitä perusasioita koiran hoitamisessa on tärkeä tietää? Käykäähän ottamassa selvää!

Pelataan-kampanja

Kuurojen Liitto järjestää loppuvuonna Pelataan -kampanjan, jossa julkaistaan kolme viittomakieliaiheista nettipeliä. Toistaiseksi peleistä on julkaistu kaksi: Mitä tiedät viittomakielestä? -pelissä esitetään viittomakieleen liittyviä kysymyksiä kolmen vastausvaihtoehdon kera, joista vain yksi on oikein. Muistipelissä tehtäväsi on puolestaan yhdistää oikea viittoma ja sana keskenään. Jokaisen pelin pelaajien kesken arvotaan ”Supervoimani on viittomakieli” -painatuksella oleva termosjuomapullo. Ei muuta kuin pelaamaan!

Kuurojen Lehden joulunumero

Kuurojen lehden vuoden viimeisen numeron asiantuntijahaastattelussa käsitellään sosiaalista mediaa vaikuttamisen ja viestinnän välineenä. Haastattelun mukaan Suomen viittomakielisessä yhteisössä somea voitaisiin hyöyntää enemmänkin. Lehdessä kerrataan myös Signmarkin matkaa Tanssii tähtien -kisassa, jossa hän sijoittui hienosti neljänneksi. Minun tarinani -sarjassa esitellään Itä-Suomessa asuvan Lautala-Martikaisen perheen lasten opetusjärjestelyitä lähikoulussa. Lehdessä kerrotaan myös siitä, kuinka taiteilijakaksikko Aino Laiho ja Olga Green saivat asua ja työskennellä täysipäiväisenä taiteilijaparina Haaparannassa syyskuusta marraskuuhun.

Lisäksi lehdessä käsitellään totuus- ja sovintoprosessin etenemistä sekä paljon muuta. Mukana ovat myös perinteiset yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset. Nautinnollisia lukuhetkiä!

Viittomakielisen kirjaston joulukalenteri

Oletko jo tutustunut Viittomakielisen kirjaston joulukalenteriin? Jos et, niin kipin kapin virittäytymään joulutunnelmaan oheisen linkin kautta! Kalenteriin avataan nähtäville uusi, hauska viittomakielinen video aina jouluaattoon asti. Tähän mennessä avatut videot ovat tarjonneet meille muun muassa tietoiskun tontuista sekä siitä, mitä jännää syntyy kun perunajauhoja ja hoitoainetta sekoitetaan toisiinsa.

Ajankohtaiskatsaus jää nyt joulutauolle. Palaamme asiaan taas tammikuussa. Oikein rauhallista joulun odotusta sekä menestyksekästä uutta vuotta kaikille!