Koulutukset

Leirien apuohjaajien koulutusviikonloppu

Kuulo- ja viittomakielialan järjestöt järjestävät koulutusviikonlopun apuohjaajiksi haluaville nuorille 18.-19.3.2023!

Koulutusviikonloppu on suunnattu 15–20-vuotiaille kuuroille ja huonokuuloisille nuorille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan apuohjaajina kuulo- ja viittomakielialan järjestöjen leireillä.

Koulutusviikonloppu pidetään Nuorisokeskus Anjalassa, Kouvolassa la-su 18.-19.3.2023. Omavastuuhinta on 40 € / osallistuja, ja se sisältää täysihoidon. Koulutus sopii hyvin nuorille, joilla on jo kokemusta ohjaajana toimimisesta sekä heille, jotka eivät ole aikaisemmin toimineet ohjaajina. Koulutuksen lisäksi tapahtuman ohjelmassa on varattu aikaa rennolle yhdessäololle osallistujien kesken.

Mitä apuohjaajien koulutusviikonlopussa käydään läpi?

• Toiminnanohjaus: Miten erilaisia ja eri ikäisiä ryhmiä ohjataan, miten turvallisuus, tulkkaus ja muut saavutettavuuteen liittyvät asiat otetaan ohjauksessa huomioon sekä mikä on ohjaajan rooli osallistujien ryhmäyttämisessä.
  • Vuorovaikutustaidot: Miten erilaisista taustoista tulevat osallistujat kohdataan, miten otetaan huomioon erityistarpeet sekä miten toimitaan osana ohjaajatiimiä ja hyödynnetään ohjaajien vahvuuksia toiminnan suunnittelussa.
  • Järjestöjen toiminta: Käydään läpi mitä erityispiirteitä eri kuulo- ja viittomakielialan järjestöillä on ja esitellään niiden toimintaa.
  • Leikit ja pelit: Harjoitellaan yleisimpiä pelejä ja leikkejä, jotka toimivat erilaisten kohderyhmien kanssa.

Näiden lisäksi keskustelemme myös monista muista ohjaajan työhön kuuluvista työtehtävistä ja vastuista. Koulutusviikonloppu alkaa lauantaina klo 11.30 majoittumisella ja lounaalla ja päättyy sunnuntaina n. klo 14 lounaan jälkeen. Koulutusviikonloppua varten järjestetään ryhmäkuljetus, joka lähtee Valkealta talolta Helsingin Haagasta la klo 10 (pysähtyen matkalla Vantaan Tikkurilassa) ja palaa samaan paikkaan su n. klo 16.

Lisätietoja tapahtumasta antaa Taneli Ojala (Kuuloliitto): p. 050 567 0748 / taneli.ojala(at)kuuloliitto.fi. Ilmoittaudu pian mukaan, sillä paikkoja on vain rajattu määrä! Ilmoittautumislomakkeen löydät: Apuohjaajien koulutusviikonloppu – LapCI

Leirien apuohjaajien koulutusviikonloppu

Nuorisokeskus Anjala, Ankkapurhantie, Anjala, Suomi

Lisätietoja tapahtumasta