Tekstitys: Ei tekstitystä

Vuoden 2018 viittomakielitekopalkinto Tomas Vaaralalle

Kuurojen Liittoon lähetettyjen ehdotusten joukosta hallitus valitsi Vuoden viittomakieliteko 2018 -palkinnon saajaksi sähkötekniikan insinööri Tomas Vaaralan. Hän on omilla kasvoillaan tuonut esille kuurojen kokeman syrjinnän työnhaussa. Vaaralasta ja hänen työnhaustaan uutisoitiin useampaan kertaan Helsingin Sanomissa.

Tomas Vaarala on hämmentynyt saamastaan huomiostaan ja sanoo olevansa iloinen tästä palkinnosta. Palkinnon myötä hän on tajunnut, miten paljon hän on taistellut päästäkseen siihen pisteeseen, jossa on nyt.

– Jo ammattikouluopintojen jälkeinen työllistyminen oli todella vaikeaa, mutta silloin pääsin suhteiden avulla töihin. Ammattikorkeakouluun pääseminen vaati kolme hakukertaa, joista viimeisellä kerralla hakemukseni hylättiin suomenkielen taidon takia, vaikka olin jo läpäissyt itse pääsykokeet. Hain oikaisua ja pääsin kouluun, muistelee Vaarala.

Niin kuin vaikeudet kouluun pääsyssä eivät olisi riittäneet, ongelmia syntyi työharjoittelupaikan löytämisessä. Vaarala opiskeli silloin sähkötekniikan insinööriksi ja opiskelut olivat vaarassa, sillä hän ei yli 60 hakemuksesta huolimatta löytänyt paikkaa, missä suorittaa opiskeluihin kuuluvaa työharjoittelua. Vaaralan tarina tuli tutuksi koko Suomelle, kun siitä kirjoitettiin Helsingin Sanomissa.

Sinnikkyys palkittiin

Medianäkyvyyden ansiosta Vaarala sai työharjoittelupaikan kahdesta firmasta, joissa hän suoritti tarvittavat harjoittelut. Haasteita tuli vielä viimeisenä opiskeluvuotena, kun Kelan tulkkauspalveluiden kilpailutus astui voimaan. Silloin Vaarala menetti neljä viidestä tulkistaan, joiden kanssa hän oli luonut paljon uutta viittomakielistä sähköalan sanastoa.

Määrätietoisuudellaan ja sinnikkyydellään Vaarala sai opintonsa päätökseen ja valmistui viime vuonna sähkötekniikan insinööriksi. Kaikesta tapahtuneesta Vaarala on oppinut, että tärkeintä on tieto omista oikeuksistaan. Siihen tarvitaan läheisten, ystävien ja asiantuntijoiden apua. Hän on jakanut kokemuksiaan nuoremmille opiskelijoille, jotta nämä osaisivat puolustaa oikeuksiaan.

Tällä hetkellä Vaarala on onnellisesti töissä sähköasentajana Valkeus Oy -nimisessä firmassa, joka sattuu olemaan toinen firmoista, jossa Vaarala suoritti työharjoittelunsa. Hän kehuu pomoaan mukavaksi tyypiksi ja kertoo viihtyvänsä alansa töissä. Tulevaisuudelta hän toivoo mukavia työhaasteita.

Palkinto ei tarkoita, että työ loppuu tähän. Jatkan eteenpäin, enkä luovuta.

Kuurojen Liiton Vuoden viittomakieliteko -tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.