Viittomakielen päivän viettoa

Suomen omaa viittomakielen päivää vietetään helmikuun 12. päivänä. Päivän kunniaksi järjestetään tapahtumia eri puolilla Suomea. Juhli sinäkin viittomakielen päivää osallistumalla itsellesi sopivaan tapahtumaan.

VARASLÄHTÖ VIITTOMAKIELEN PÄIVÄÄN SUNNUNTAINA 9.2.

Skidien viittomakielenpäivä

• MISSÄ: Keskustakirjasto Oodi
  • KLO: 12-15
  • OHJELMA: Lapset pääsevät seikkailemaan viittomakieliseen satuhetkeen, askartelemaan sirkushahmoja ja tekemään sirkusesityksiä omalla areenallaan.
  • JÄRJESTÄJÄ: Ursa Minor, zagryda@ursaminor.fi tai +358 45 7877 2453

VIITTOMAKIELEN PÄIVÄ KESKIVIIKKONA 12.2.

Viittomakielisten yhdistyksen toiminnan esittelyä ja viittomakielestä tiedottamista

• MISSÄ: TAYS pääsisäänkäynnin (D-rakennus, 1.krs, Elämänaukio 2) aulassa
  • KLO: 9 – 14
  • OHJELMA: Tampereen Viittomakieliset ry :stä paikalla sihteeri Nelly Koski ja yhdistyksen puheenjohtaja Jarmo Järventausta. Lisäksi Kuurojen Liitosta Heli Mikkola. Esitteitä jaossa.
  • ILMOITTAUTUMINEN: Vapaa pääsy
  • TULKKAUS: Tapahtumassa on viittomakielen tulkkaus.
  • JÄRJESTÄJÄ: Tampereen Viittomakieliset ry ja Kuurojen Liitto

Viittomakielen päivä Oulussa

• MISSÄ: Oulun kaupungin pääkirjasto (Kaarlenväylä 3, Oulu)
  • KLO: 9.30-19:00
  • OHJELMA: 9:30 viittomakielinen taikuri Mikk Engman, 12-17 viittomakieli- ja kuuloalan toimijoiden ja heidän palveluidensa esittelypisteitä, 16:00 toinen taikuriesitys. 18:00 Mahdollisuus viittomakieleen -paneelikeskustelu
  • ILMOITTAUTUMINEN: Vapaa pääsy
  • TULKKAUS: Tapahtumassa on viittomakielen tulkkaus. Paneelikeskustelussa on myös kirjoitustulkkaus eli tekstitulkkaus.
  • JÄRJESTÄJÄ: Yhteistyötapahtuma

Viittomakielen päivän juhlaseminaari

• MISSÄ: Valkea talo + suora verkkolähetys
  • KLO: 12-16
  • OHJELMA:  Seminaarissa käsitellään ajankohtaisia teemoja edunvalvonnan ja lainsäädännön saralta sekä julkistetaan Vuoden viittomakieliteko 2019 -palkinnon saaja.
  • ILMOITTAUTUMINEN: https://www.lyyti.fi/reg/viittomakielenpaivanseminaari2020 6.2. mennessä
  • JÄRJESTÄJÄ: Kuurojen Liitto

”Hyvää viittomakielten päivää!” – mitä viittomakielialalle kuuluu? -seminaari

• MISSÄ: OLKA-piste, Porrassalmenkatu 35-37, Mikkeli
  • KLO: 15:30-18:00
  • OHJELMA: Tilaisuudessa kerrotaan muun muassa Essoten tulkkauspalveluista ja Jyväskylän yliopiston Viittomakielen keskuksen kuulumisista
  • ILMOITTAUTUMINEN: Tapahtumaan on vapaa pääsy
  • JÄRJESTÄJÄ: Essote, Jyväskylän yliopisto ja Mikkelin Kuurojen Yhdistys ry

Viittomakielen päivä Werstaalla

• MISSÄ: Työväenmuseo Werstas
  • KLO: 16-17:30
  • OHJELMA: Kuurojen museon erikoistutkija Tiina Naukkarinen haastattelee viittomakielistä kirjapainoalan konkaria Pekka Rissasta Työväenmuseo Werstaan museokirjapainossa.
  • ILMOITTAUTUMINEN: Tapahtumaan on vapaa pääsy.
  • TULKKAUS: Tapahtumassa on viittomakielen tulkkaus
  • JÄRJESTÄJÄ: Työväenmuseo Werstas, erikoistutkija Tiina Naukkarinen, puh. 040 528 6982 tai tiina.naukkarinen@tyovaenmuseo.fi

Kuurot kirjatyöntekijät -näyttely

• MISSÄ: Kuurojen museon näyttelytilassa Helsingissä Valkeassa talossa 4.9.2020 asti
  • KLO: Näyttely on avoinna yleisölle perjantaisin kello 14-16 sekä sopimuksen mukaan
  • OHJELMA: Näyttely kertoo kuurojen toiminnasta kirjapainoalalla, muun muassa kuuron Oskar Wetzellin toiminnasta
  • ILMOITTAUTUMINEN: Näyttelyyn on vapaa pääsy
  • JÄRJESTÄJÄ: Työväenmuseo Werstas
    _

Puuttuuko listasta jotain? Lähetä meille vihje osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi.

Viittomakielen päivä on tarkoitettu kansallisten viittomakieltemme, suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen, juhlapäiväksi. Viittomakielen päivää vietetään aina 12.2., joka kuurojenopetuksen isän C. O. Malmin (1826–1863) syntymäpäivä. Päivää juhlitaan nyt 11. kertaa.