Nainen pitelee älypuhelinta käsissään.

Tekstipuhelupalvelun aukioloaikoihin muutoksia

Muutokset astuvat voimaan toukokuun alusta.

Budjettisyistä johtuen tekstipuhelupalvelun eli TPP:n aukioloaikaa joudutaan taas supistamaan. Viimeksi muutoksia tehtiin maaliskuussa 2020.

1.5.2021 alkaen TPP palvelee ma-pe klo 8-20.

Mobiili-TPP

TPP on nykyään monimuotoinen palvelu, jota voi käyttää tekstipuhelinlaitteella tai kirjautumalla palveluun netissä. Nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.vsp.fi/tekstipuhelupalvelu.html. Jos et vielä ole kirjautunut nettikäyttäjäksi, sivuilta löytyvät ohjeet siihenkin.

Tiesithän, että halutessasi TPP kulkee mukanasi? Palvelu on käytettävissä sekä Android- että Apple-laitteilla, kännykällä ja tabletilla. Sovellus löytyy nimellä MyMMX sekä Google Play –kaupasta että AppStoresta. Lataa sovellus, kirjaudu sisään käyttäjänä ja voit hoitaa puhelusi vaikka kesken kauppareissun.

TPP on käytössäsi kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. TPP:n käyttö ei maksa mitään eikä aikaa tarvitse varata etukäteen. Voit käyttää palvelua kaikenlaisiin puheluihin, mutta hätätilanteissa TPP ei kuitenkaan ole paras kanava. Lähetä hätätilanteissa tekstiviesti suoraan hätänumeroon 112 (vaatii rekisteröitymisen)

TPP kehittyy

Tekstipuhelupalvelun ohjausryhmä kehittää palvelua edelleen. Asiakaskyselyiden perusteella TPP on tärkeä turvallisuutta ja yhdenvertaisuutta edistävä palvelu. Ohjausryhmä näkee, että yhteiskunnallisesti näin merkittävän palvelun ei pitäisi olla enää nykyaikana järjestöjen hoidettavana, vaan yhteiskunnan tulee ottaa vastuu yhdenvertaisesta puhelumahdollisuudesta. Ohjausryhmässä on pohdittu myös sitä, että TPP on käytännössä etäkirjoitustulkkausta. ja siksi sen voisi katsoa kuuluvan myös osaksi Kelan tulkkauspalveluja.

Ohjausryhmä tapasi lokakuussa 2020 liikenne- ja viestintäministeriön edustajan ja ehdotti TPP:n siirtoa viranomaisten vastuulle. Asiaa valmistellaan tällä hetkellä ministeriöiden yhteishankkeena, ja ohjausryhmä seuraa tilannetta.

Tällä hetkellä myös kuuleva voi ottaa yhteyttä TPP:n kautta. Voit pyytää itsellesi TPP:n palveluntuottajalta puhelinnumeron, johon soittamalla kuuleva saa sinuun yhteyden. Kelan tulkkauspalveluissa tällaista mahdollisuutta ei vielä ole.

Tekstipuhelupalvelu on ollut toiminnassa jo 1980-luvun alusta lähtien, aluksi Posti- ja telehallituksen ylläpitämänä. Vuodesta 2020 alusta Kuurojen Liitto on ottanut vastuulleen palvelun ylläpidon ja kehittämisen STEAn rahoittamana.