Voitto ja kunnia -kirjan kansikuva. Oskar Wetzell mitaleineen ja pokaaleineen.

SKUL:n Voitto ja kunnia -historiikki julkaistu

Sata vuotta rautaista sisua: Suomen kuurojen urheiluhistoria on julkaistu yksien kansien välissä. Historiikin julkaisu huipensi Suomen Kuurojen Urheiluliiton 100-vuotisjuhlavuoden.

Suomen Kuurojen Urheiluliitto vietti 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2020. Maaliskuussa pidettiin juhlagaala Helsingissä, ja nyt juhlavuosi on huipentunut 5. joulukuuta nähtyyn Voitto ja kunnia -historiikin julkaisu.

430-sivuinen, yksityiskohtainen historiikki on Salla Fagerströmin toimittama läpileikkaus liiton värikkääseen historiaan. Kirjan sivut alkavat 1900-luvun alkupuolelta, kun kuurojen urheiluseuroja alkoi syntyä. Se kulkee läpi vuosisadan kansainvälisissä arvokisoissa, henkilökuvissa ja kisatarinoissa. Tarina päättyy Italian vuoden 2019 Deaflympicsiin, jossa suomalaiset toivat kotiin kolme kultamitalia.

SKUL:n mukaan historiikin tarinat ja kuvat kertovat suurista ponnisteluista, lahjakkuudesta ja tahdonvoimasta. Kunnian ja mitalisäihkeen takaa paljastuu urheilun sydän. Kirja on kunnianosoitus urheilijoille, jotka ovat menneet läpi harmaan kiven, niin urheilusaavutuksissaan kuin yhteiskunnallisesti.

Kirja on hankittavissa omaksi lähettämällä sähköpostia sporttitalo@skul.org.