Liisa Kauppinen

Liisa Kauppiselle kansainvälinen ihmisoikeuspalkinto

Light for the World -järjestö on myöntänyt järjestöneuvos Liisa Kauppiselle Her Abilities -tunnustuspalkinnon. Kauppinen sai palkinnon 27. marraskuuta Rights (oikeudet) -sarjassa.

Her Abilities -tunnustuspalkinto myönnetään vuosittain vammaisille naisille mittavista saavutuksista elämässään tai työssään. Palkinnon myöntänyt itävaltalainen Light of the World on globaali vammais- ja kehitysyhteistyöorganisaatio.

Light of the World kertoo perusteluissaan, että Liisa Kauppinen on todellinen vammaisten oikeuksien sankari. Hänen YK:ssa ja sen organisaatioissa tekemä väsymätön työnsä vammaisten ja erityisesti kuurojen ihmisoikeuksien turvaamiseksi tulee muuttamaan tämän ja tulevien sukupolvien elämän.

Liisa Kauppisen huikea ura

Kauppinen on tehnyt pitkän kansainvälisen uran kuurojen ihmissoikeuksien hyväksi ja työ jatkuu edelleen. Kauppinen on toiminut Kuurojen Liiton toiminnanjohtajana ja Kuurojen maailmanliiton puheenjohtajana sekä erilaissa neuvonantajan tehtävissä YK:ssa. Kauppisen kansainväliseen ihmisoikeustyöhön sisältyy myös erilaisia asiantuntija-, neuvonantaja- ja edustustehtäviä niin WHO:ssa, ILO:ssa kuin UNESCOssa sekä useissa vammaisalan kattojärjestöissä.Työ kattaa kuurojen omien edunvalvontakysymysten lisäksi vammaisten oikeudet laajemminkin sekä ihmisoikeuskysymykset yleensä, erityisesti naisten oikeudet.

Liisa Kauppiselle myönnettiin ensimmäisenä suomalaisena YK:n ihmisoikeuspalkinto vuonna 2013. Kauppinen on myös kolminkertainen kunniatohtori; arvonimen ovat myöntäneet Gallaudetin yliopisto vuonna 1998, Jyväskylän yliopisto vuonna 2004 ja Dublinin yliopisto vuonna 2013.

Kuurojen Liitto onnittelee lämpimästi!