Laura Pajunen, Kaisa Alanne, pääministeri Antti Rinne ja Markku Jokinen

Kuurojen Liiton johto tapasi pääministerin

Kuurojen Liiton johdon ja pääministerin tapaamisen aiheena oli viittomakielisiin kohdistuneet historian vääryydet. Tapaamisessa luovutettiin liittokokouksen 2019 julkilausuma, jossa ilmaistiin tuki hallitusohjelman kirjaukselle, jossa luvataan valtioneuvoston käynnistävän sovintoprosessi kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista.

Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen sekä johtajat Kaisa Alanne ja Laura Pajunen tapasivat pääministeri Antti Rinteen 13. marraskuuta Valtioneuvoston linnassa. Tapaamisessa toiminnanjohtaja Jokinen kiitti pääministeriä viittomakielisten asiat laajasti huomioivasta hallitusohjelmasta.

Tilaisuudessa luovutettiin Kuurojen Liiton liittokokousedustajien ja Kuurojen historiaseuran kesäkuussa allekirjoittama julkilausuma sekä historiaseuran kannanotto. Liittokokouksen julkilausumassa esitettiin tuki hallitusohjelman kirjaukselle, jossa luvataan käynnistää valtiollinen sovintoprosessi kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista Suomen historiassa. Liittokokous halusi myös muistuttaa, että tässä työssä tulee olla kuurojen yhteisön vahva osallisuus kaikissa vaiheissa.

Pääministeri Rinteen mukaan selvitystyö täytyy organisoida ja käynnistää. Rinne piti myös psykososiaalisen tuen merkitystä tärkeänä.

Vastuuministeriön tehtävänä on käynnistää sovintoprosessi; alustavasti tehtävän olisi ottamassa oikeusministeriö.