Kuurojen museon näyttelyn aiheena kuurot kirjapainotyöntekijät

Museon uusi näyttely kertoo kuurojen toiminnasta kirjapainoalalla 1900-luvulla, kuten kuuron Oskar Wetzellin perustamasta kirjansitomosta sekä kuurojen oman kirjapainon Oy Surdus Ab:n toiminnasta. Näyttelyn avajaisia vietetään 29.10. ja tilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä.

Kuurojen museon näyttelytilassa Helsingin Valkeassa talossa (Ilkantie 4) avataan tiistaina 29.10. klo 15.30 Kuurot kirjatyöntekijät -näyttely.

Avajaistilaisuuteen voi ilmoittautua 27.10. asti osoitteessa: www.lyyti.in/museoavajaiset2019

Tilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä osoitteessa www.kuurojenliitto.fi

Avajaisten jälkeen näyttely on avoinna yleisölle perjantaisin kello 14-16 sekä sopimuksen mukaan. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kuurot työllistyivät kirjapainoalalle

Kuurojen hakeutuminen kirjapainoalalle 1900-luvun alussa merkitsi isoa muutosta ajattelussa kuuroille sopivista ammattialoista. Yksi ensimmäisistä kirjapainoalalla toimineista kuuroista oli Eino Karilas, joka aloitti latojan opinnot 1900-luvun alkuvuosina. Samassa paikassa aloitti pian sen jälkeen toinenkin kuuro latojaoppilas Antti Jokelainen. Kumpikin menestyi kirjapainotyössä hyvin.

Kuuron Oskar Wetzellin merkitys kuurojen työllistymisessä kirjapainoalalle oli huomattava. Wetzell opiskeli kirjansitomista Helsingissä ja työskenneltyään 20 vuotta kirjansitojana hän perusti oman yrityksen 1927. Wetzell otti kirjansitomoonsa kuuroja koulutettaviksi, sillä hänen mielestään kirjatyö oli kuuroille erinomaisen sopiva ammatti. Wetzellin sitomolla oli hyvä maine ja esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjasto oli sen vakioasiakkaita.

Kuurojen oma kirjapaino Surdus

Oskar Wetzell ehdotti myös kuurojen oman kirjapainon perustamista. Osakeyhtiö Surdus perustettiin 1929 ja se toimi aluksi Helsingin kuuromykkäin yhdistyksen tiloissa. Surdus myös koulutti latojia ja kirjanpainajia. Opettajana toimi muun muassa Antti Jokelainen. Surduksessa painettiin kuurojen omia julkaisuja, kuten Kuuromykkäin Lehteä, mutta myös pienempiä painotuotteita, kuten erilaisia lomakkeita. Kuurojen Liitto oli kirjapainon isoimpia osakkeenomistajia.

Surduksen toiminnan kohtaloksi koitui kapea omistuspohja ja pääomien puute. Konekanta vanheni, eikä sen uusiminen varojen puuttuessa ollut mahdollista. Kirjapaino Surduksen toiminta päättyi vuonna 1979. Sen merkitys kuurojen yhteisölle oli kuitenkin suuri ja se on edelleen tärkeä esimerkki yhteisten ponnisteluiden voimasta.

Oman kirjapainon ja sitomon lisäksi kuuroja työskenteli myös muissa alan työpaikoissa. Enimmillään kuuroja kirjatyöntekijöitä oli 1970-luvulla, jolloin graafisella alalla työskenteli peräti sata kuuroa henkilöä.

Kuurot kirjatyöntekijät -näyttely avoinna Valkeassa talossa (Ilkantie 4, Helsinki) 29.10.2019-4.9.2020. Näyttely avoinna yleisölle perjantaisin kello 14-16 sekä sopimuksen mukaan. Vapaa pääsy.