Kuurojen lehti 4/2019 on ilmestynyt

Kuurojen lehden joulunumero 4/2019 on ilmestynyt. Lehteen sisältyy sekä tietoa että viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluita yhteisön ihmisistä.

Asiantuntijahaastattelumme keskittyy kuurojen lasten muuttuvaan koulumaailmaan. Tekstissä todetaan, että lapset eivät välttämättä pääse kouluun, joka vastaisi parhaiten heidän kielellisiä ja kulttuurisia tarpeitaan. Aloitimme aiheen käsittelyn lehdessä 2/2019 ”Lapset ovat usein yksin kielensä ja kulttuurinsa kanssa lähikouluissa” -artikkelilla, johon löytyy linkki tämän tekstin lopusta.

Lehden teemasivuilla pohditaan, miten EU vaikuttaa suomalaisten elämään ja miten me suhtaudumme EU-jäsenyyteen. Entä mikä on Kuurojen Euroopan Unionin EUD:n suhde EU:hun? EU on aiheena ajankohtainen, koska Suomi on ollut puheenjohtajamaa syksyn 2019.

Urapolku-palstalla Dawn Jani Birley kertoo, millaisen polveilevan polun kautta hän päätyi Sanaton rakkaus -näytelmän päärooliin Espoon Kaupunginteatteriin. Sanaton rakkaus -näytelmästä on luettavissa lehdestä myös arvio.

Minun tarinani -sarjassa tutustutaan tällä kertaa viittomakieliseen pariskuntaan Mikko Lipsaseen ja Senni Anttilaan. He sairastavat kumpikin diabetesta, joten yhteistä arkea eletään sokeriarvojen ehdoilla.

Lehteen on perinteisesti haastateltu Kuurojen Liiton hallitukseen valitut uudet jäsenet. Tällä kertaa esittelyssä ovat Merja Jestilä ja Taina Helenius, jotka valittiin hallitukseen tämän vuoden liittokokouksessa. Lisäksi tutustumme Joonas Lehtimäkeen, joka pääsi hallituksekseen vuoden 2018 liittokokouksessa.

Bravuuri keittiössä -juttusarjan viimeisessä osassa kokki Petri Pöntiö kokkaa possukastiketta suomalaisista raaka-aineista. Sarjan kokkausvideot julkaistaan Kuurojen videon kanavalla sen tilaajille osoitteessa www.kuurojenvideo.fi.

Edellisessä Kuurojen lehden numerossa 3/2019 hemmottelimme historia-aiheiden ystäviä kertomalla 1960-luvun tapahtumista. Joululehdessä olemme siirtyneet 1970-luvulle, jolloin tulkkipalvelusta tuli lakisääteinen ja Kuurojen Liittoon palkattiin kuurojenkonsulentteja (nykyiseltä nimeltään aluetyöntekijä).

Lisäksi lehdestä löytyvät kuurojen yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.