Kirjaston video

Tekstitys:
Kieli Suomalainen viittomakieli

Kuurojen lehti 3/2019 on ilmestynyt

Kuurojen lehden numero 3/2019 saapuu tilaajille kansainvälisen kuurojen viikon aikana. Lehteen sisältyy sekä tietoa että viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluita yhteisön ihmisistä.

Kuurojen koulut ovat lähes kadonneet ja viittomakielen viittojat vähenevät. Asiantuntijahaastattelussa Viittomakielen lautakunnan puheenjohtaja Juhana Salonen ja Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen pohtivat ratkaisuja, joilla viittomakieli saadaan säilymään tuleville sukupolville.

Lehden teemasivuilla julistetaan taistelu seniorien palveluista. Lait takaavat oikeuden omakielisiin palveluihin, mutta lakeja tulkitaan väärin. Eivätkä palveluja tarvitsevien seniorien voimat riitä lakiteksteihin vetoamiseen.

Opintopolku-palstalla kerrotaan Touko Sipolasta, jonka kiinnostus radio-ohjattaviin autoihin johti opiskelemaan diplomi-insinööriksi. Lisäksi lehdestä on luettavissa Kuurojen Liitosta eläkkeelle jääneen Antti Mäkipään ajatuksia liiton saavutuksista ja tulevista haasteista.

Minun tarinani -sarjassa kyläillään 12-vuotiaan Anna-Sofia Pöntisen kotona. Hän sai 5-vuotiaana kuuron statuksen ja perhe alkoi opiskella viittomakieltä. Kieli avasi Anna-Sofialle uuden maailman, yhteyden ihmisiin ja pohjattoman tiedonjanon.

Bravuuri keittiössä -juttusarjan kolmannessa osassa Iina Öykkönen kokkaa soijarouhebolognesea, joka sopii myös vegaaniruokavalioon. Sarjan kokkausvideot julkaistaan Kuurojen videon kanavalla sen tilaajille osoitteessa www.kuurojenvideo.fi.

Historia-aiheiden ystäviä hemmotellaan 1960-luvun tapahtumista kertovalla jutulla. Tuolloin kuurojen yhteisö alkoi katkoa kahleitaan ja vapautua oralismista. Tulevasta joululehdestä 4/2019 voi lukea kuurojen elinolojen noususta 1970-luvulla.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.