Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta löytyy myös viittomakielisiä opasvideoita

Järjestöjen vaikuttamistyö edistänyt 112-hätäpalvelujen saavutettavuutta

Valtakunnallista 112-päivää vietetään 11.2. Kuuroille, kuuroutuneille ja huonokuuloisille tärkeässä valtakunnallisessa 112-hätätekstiviestipalvelussa on nyt 2 800 rekisteröitynyttä käyttäjää ja noin 3 000 rekisteröityä puhelinnumeroa.

Hätäpalvelujen saavutettavuus on kehittynyt järjestöjen vaikuttamistyön ja Hätäkeskuslaitoksen kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena. Vuonna 2018 hätätekstiviestipalvelun kautta käynnistyi noin 500 tehtävää. Niistä reilusti yli puolet eli 360 päätettiin aiheettomina tai ilkivaltaisena.

Hätätekstiviestipalvelun seurantaryhmässä on otettu esille 112-hätätekstiviestipalvelun edellyttämän vahvan rekisteröitymisen aiheuttamat ongelmat. Turun hätäkeskuksen päällikkö Mauri Turula toteaa, että rekisteröitymiseen liittyviä erilaisia vaihtoehtoja selvitetään palvelun parantamiseksi. Avun saamisen nopeuttamiseksi Turula toivoo, että kuuro yhteydenottaja ilmoittaisi jo ensimmäisessä viestissä kuuroudesta. Se vähentää tarkentavien viestien määrää.

Mobiili 112 Suomi -sovellus on yksi kehittyvä palvelun osa. Hätäkeskuslaitos uutisoi, että se välittää vaaratiedotteet 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta nyt suoraan puhelimeen. Järjestöjen edustajat toivovat, että sovellukseen saataisiin pian kirjoitusominaisuus. Parhaillaan valmistellaan myös kokeilua, jossa hätäilmoituksen tekijä voi tehdä viittomakielellä hätäilmoituksen käyttäen viittomakielen tulkkia Kelan etäpalvelun kautta sen aukioloaikana. Kokeilusta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin kun se on avautumassa käyttäjille.

– ”Hätäpalvelujen saavutettavuus ja sen kehittäminen ovat avainasemassa nopean avun saamiseksi. Uudet ratkaisut myös vahvistavat niiden ihmisten turvallisuuden tunnetta, joille äänipuhelut ovat esteellisiä”, toteavat erityisasiantuntijat Sami Virtanen Kuuloliitosta ja Antti Mäkipää Kuurojen Liitosta.