Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 24.5.2023: festivaali, liittokokous ja päiväleiri tarjolla

Nähdäänkö Maailma kylässä -festivaalilla tai Kuurojen Liiton liittokokouksessa? Tai haluaisivatko lapsesi osallistua viittomakielisten lasten päiväleirille? Muun muassa näistä tapahtumista kerrotaan Kuurojen Liiton tämän viikon ajankohtaiskatsauksessa.

Viittomakielinen Matikan koe -elokuva palkittiin

Kaikki kuvaa! -elokuvakilpailuun saapui kaikkiaan toistasataa osanottajaa. Kilpailun palkintogaala järjestettiin elokuvateatteri Orionissa lauantaina 13.5. Työpajaelokuvien sarjan voittajana palkittiin viittomakielinen lyhytelokuva ”Matikan koe”. Elokuva kertoo nimensä mukaisesti matikan kokeesta, joka osoittautuu liian vaikeaksi yhdelle oppilaista. Kuurojen Liiton kanssa yhteistyössä toteutettu elokuva tehtiin Helsingissä maaliskuussa 2023 osana Kaikki kuvaa -työpajan hanketta. Käykäähän katsomassa voittajateos oheisen linkin kautta!

Kuurojen Liiton uusi nuorisosihteeri

Kuurojen Liiton uudeksi nuorisosihteeriksi on valittu Monika Hämälä. Nuorisosihteerin tehtäviin kuuluu nuorten tukeminen ja neuvominen kaikenlaisissa asioissa. Lisäksi hän on vastuussa monenlaisten leirien ja tapahtumien järjestämisestä. Onnittelut Monikalle!

Liittokokous 2023

Kuurojen Liitto ry:n hallitus kutsuu jäsenyhdistyksensä liiton sääntömääräiseen varsinaiseen liittokokoukseen, joka järjestetään Pietarsaaressa ammattikoulu Optiman tiloissa lauantaina 10.6.2023. Kokous alkaa kello 10.00 ja päättyy viimeistään kello 18.00.Kokouksessa käsitellään liiton sääntöjen varsinaiselle liittokokoukselle määräämät ja hallituksen valmistelemat asiat, ja asetetaan vaalivaliokunta valmistelemaan vuoden 2024 varsinaisen liittokokouksen henkilövalintoja. Liittokokouskirjeet on nyt lähetetty jäsenyhdistyksille, ja kirjeestä löytyy liittokokousmateriaalien salasana. Jäsenyhdistysten valitsemilla edustajilla on kokouksessa äänioikeus. Jäsenyhdistyksen edustajan on tuotava kokouspaikalle valtakirjansa tarkastettavaksi ilmoitettuna aikana. Valtakirjojen tarkastus tapahtuu kokouspaikalla lauantaina 10.6. kello 9.00 −10.00. Edustajien ilmoittautumisaika päättyy 31.5.

Päiväleiri viittomakielisille lapsille

Mietitkö lapsellesi ohjelmaa koulun päätyttyä? Siinä tapauksessa voimme vinkata, että Kuurojen kansanopisto järjestää perinteisen viittomakielisen päiväleirin maanantaista perjantaihin 5.−9.6.2023 Valkeassa talossa! Tämänkertaisen leirin teemana on eläimet. Ohjelmassa on luvassa muun muassa askartelua, luovaa toimintaa, leikkejä, pelejä, draamaa ja mukavaa yhdessäoloa. Leirin hinta on 80 € per lapsi, ja ilmoittautuminen päättyy 29.5. Tervetuloa mukaan!

Uutta ohjelmaa Viittomakieliseltä kirjastolta

Leirintäalue Merimajan kesäkoti sijaitsee Kakskerran saaristossa lähellä turkua. Merimajan historia ulottuu jo 1960-luvulle, kun Turun Kuurojen Urheiluseura Valpas ry osti tonttimaan itselleen. Ohjelmassa ”Merimajan tuhat tarinaa” perehdytään kesäkodin historiaan haastatteluiden ja Turun Kuurojenyhdistys ry:n arkistomateriaalin myötä.

Neliosaisessa ”Visio ja Pekka” -ohjelmasarjassa kerrotaan faktoja viittomakielestä ja viittomakielisestä yhteisöstä huumorin keinoin. Pääseekö Pekka koskaan kärryille siitä, mistä viittomakielen tutkimuksessa on kyse? Se selviää vain katsomalla!

Kuurojen Liitto mukana Maailma kylässä -festivaalilla

Ilmainen, koko perheelle suunnattu Maailma kylässä -festivaali on yksi koko Suomen suurimmista festivaaleista, joka järjestetään tänä vuonna Helsingin Suvilahdessa 27.−28. toukokuuta. Myös Kuurojen Liitto on mukana tapahtumassa! Olemme paikalla Mahdollisuuksien torilla Kattilahallissa lauantaina 27.5. klo 11−21 ja sunnuntaina 28.5. klo 11−19. Paikkanumeromme on T672. Samalla voit osallistua hauskaan viittomishaasteeseemme, josta voit voittaa kivan kesäisen palkinnon. Nähdään Suvilahdessa!