Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 14.2.2024: Monipuolinen tietopaketti ajankohtaisista asioista

Kuurojen Liiton hallitus kokousti, apurahat on avattu haettaviksi sekä muutosneuvottelut ovat käynnistyneet. Muualla yhteiskunnassa muun muassa Kuurojen museossa sekä totuus-ja sovintoprosessissa on uusia tuulia. Nämä kaikki kerrotaan tämän viikon ajankohtaiskatsauksessa.

Kuurojen museon kuulumisia

Tiesittekö, että Kuurojen museo toimii Tampereen työväenmuseo Werstaan alaisuudessa? Kuurojen museolla ei ole tällä hetkellä vakituista näyttelytilaa, vaan museon tavaroita säilytetään Werstaan varastoissa ja tuodaan ajoittain esille näyttelyitä varten. Parhaillaan Kuurojen museolle ollaan rakentamassa uutta näyttelytilaa Valkean talon aulaan. Uusi näyttely avautuu syksyllä. Kuurojen Liiton kulttuurituottaja Teemu Lipasti-Sjöroos kertoo meille museon kuulumisista. Pääset katsomaan videon oheisesta linkistä. Tällä hetkellä Werstaalla on avoinna Puhumaan pakotetut -pienoisnäyttely, joka kertoo kuurojenopetuksessa 1800-luvun lopusta 1970-luvulle saakka pääasiallisena opetusmuotona olleesta puhemenetelmästä eli oralismista. Pienoisnäyttely on avoinna Työväenmuseo Werstaan näyttelykerroksen aulassa ti–su klo 11–18.

Kuurojen Liiton apurahoja haettavana

Kuurojen Liiton hallitus päättää liiton lahjoitusrahastosta ja Puro-Lemberg-rahastosta myönnettävistä apurahoista huhtikuun kokouksessaan. Tukea voidaan myöntää ensisijaisesti kuuroille henkilöille muun muassa opintoihin, opintomatkoihin, harrastustoimintaan sekä seminaareihin ja kongresseihin osallistumiseen. Yhdistykset voivat saada tukea erityistarpeisiin ja erilaisten jäsenille tarkoitettujen tapahtumien järjestämisestä aiheutuviin kuluihin. Apurahahakemukset tulee lähettää 31.3.2024 mennessä sähköpostilla hallituksen sihteerille osoitteeseen elina.pokki@kuurojenliitto.fi

Kuurojen Liitto käynnistää muutosneuvottelut

Kuurojen Liiton talous on heikentynyt viime vuosina kustannusten nousun ja vähentyneiden tulojen myötä. Tästä johtuen liiton talouden sopeuttaminen ja toiminnan turvaaminen edellyttää sekä säästötoimenpiteitä että mahdollisesti muutoksia liiton organisaatiossa. Muutosneuvottelut käynnistyvät 13.2.2024, ja neuvotteluihin sovelletaan kuuden viikon neuvotteluaikaa.

Kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi käynnistyy

Vuoden 2023 lopusta lähtien totuus- ja sovintoprosessin jatkovalmistelusta vastannut oikeusministeriö järjesti tammikuussa yhdessä kuurojen ja viittomakielisten yhteisön edustajien kanssa pyöreän pöydän keskustelun totuus- ja sovintoprosessista. Tilaisuudessa kuultiin yhteisön kuulumisia, yhteenveto valtioneuvoston työryhmän viime vuonna laatimista ehdotuksista ja suunnitelmia prosessin etenemisestä. Työryhmän esittämät tavoitteet totuus- ja sovintoprosessille ovat kuurojen ja viittomakielisten henkilöiden kohtaamien historiallisten vääryyksien tunnistaminen ja dokumentointi, toimenpiteiden ehdottaminen nykypäivänä tunnistettujen, syrjivien rakenteiden poistamiseksi sekä viittomakielisen kulttuurin ja viittomakielten tuntemuksen ja tietoisuuden lisääminen tapahtuneista vääryyksistä. Lisäksi prosessin tavoitteena on luoda pohja sovinnon rakentamiselle yhteisön ja valtion välillä sekä rakenteellisten muutosten tarpeen kuvaaminen pidemmällä aikajänteellä. Oikeusministeriö on myös avannut totuus- ja sovintoprosessia koskevat sivut, joihin pääset tutustumaan oheisesta linkistä.

Kuurojen Videon uusi ohjelma kuurotietoudesta

1980-luvulla kuurotietoisuus muutti Suomen kuurojen ajattelutapaa ja vahvisti identiteettiämme. Vaan mitä kaikkea siihen kuului? Entä onko kuurotietoisuudelle tarvetta vielä tänäkin päivänä? Anne kävi ottamassa asiasta selvää Kuurojen Videon uudessa ohjelmassa, jossa hän käy jututtamassa järjestöneuvos Liisa Kauppista sekä väitöskirjatutkija Maija Koivistoa asian tiimoilta.

Kuulumisia Kuurojen Liiton hallituksen helmikuun kokouksesta

Kuurojen Liiton hallitus kokoontui poikkeuksellisesti etänä 3.2. Totuus- ja sovintoprosessin sekä liiton budjettiin liittyvien seikkojen lisäksi kokouksessa käsiteltiin muun muassa liiton avustushakemuksia, joihin on myönnetty jatkuvasti vähemmän ja vähemmän rahaa viime vuosina. Joihinkin avustushakemuksiin rahaa ei ole myönnetty ollenkaan. Kuurojen historiaseura sekä kuurojen museotoimikunta ovat lähestyneet liittoa lausunnolla, jossa ehdotetaan kuuron henkilön palkkaamista Tampereen kuurojen museolle. Liiton hallitus on samaa mieltä asiasta, ja tulee lähettämään myöhemmin vastauksensa järjestöille. Kuurojen Liiton strategiakausi 2021–2025 lähenee myös loppuaan ja uusi strategiakausi häämöttää päivä päivältä lähempänä. Koska seuraavan strategiakauden tavoitteiden määrittäminen aloitetaan jo tulevana syksynä, on hallituksen mukaan nyt aika alkaa arvioida sitä, millä tavoin kuluvalle strategiakaudelle alun perin asetetut tavoitteet on saavutettu. Lopuksi kokouksessa käytiin vielä alustava keskustelu toimintavuodesta 2025. Ensi vuosi on monin tavoin merkittävä, sillä kyseessä on Kuurojen Liiton juhlavuosi sekä mahdollisesti myös vuosi, jolloin pitkään ja hartaasti odotettu vammaispalvelulain uudistus astuu vihdoin voimaan.