Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kursseilta inspiraatiota ja eväitä elämään

Kuurojen Liiton sopeutumisvalmennuskursseille ilmoittautumiset ovat alkaneet. Kursseja on järjestetty yli 40 vuotta. Kurssisuunnittelija Maija Pulkkinen kertoo miksi sopeutumisvalmennuskurssit ovat edelleen suosittuja ja keille kurssit on tarkoitettu.

Jokainen on varmaan ajatellut, että pitäisi tehdä jotain omalle arjelle tai elämälle. Ihmiset haluavat muutoksia tai saada uusia ajatuksia, tukea, ideoita, mutta mistä? Jossain saattaa olla toinen henkilö, joka pohtii juuri samoja asioita kuin sinä. Samassa tilanteessa olevien ihmisten olisi hyvä tavata ja vaihtaa ajatuksia sekä etsiä uusia ideoita yhdessä. Vertaistuki voi antaa voimaa ja tuntemuksen siitä, ettei ole asian kanssa yksin.

Yhteiskunnan muutokset saattavat aiheuttaa päänvaivaa omassa arkielämässä. Asiat saattavat tökkiä. Mistä saa uutta tietoa? Kenen kanssa voi keskustella? Muutokset kuuluvat meidän kaikkien elämään, vaikka ne tuntuvat välillä vaikeilta tai ärsyttäviltä. Pienikin muutos voi aiheuttaa paljon päänvaivaa esimerkiksi lapsiperheille, eläkeläisille, yksinasuville ja työttömille. Pettymykset ja vastoinkäymiset voivat tuntua ikäviltä ja näitä asioita olisi hyvä keskustella jonkun kanssa.

Viittomakieliset sopeutumisvalmennuskurssit

Onneksi meillä viittomakielisillä on paikka, jossa saamme lisää tietoa ja jossa voimme vaihtaa ajatuksia muiden ihmisten kanssa, Kuurojen Liiton sopeutumisvalmennuskurssit. Sopeutumisvalmennuskurssi on pitkä ja mielenkiintoinen sana joka luo erilaisia mielikuvia. Sopeutumisvalmennuskurssien tavoite on antaa ihmisille tukea ja ideoita omassa elämäntilanteessa toimimiseen. Kurssien vertaisryhmissä saa konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka saavuttaa omia tavoitteita. Vertaisryhmissä kurssilaisten elämäntilanteet voivat olla laidasta laitaan. Kurssilaiset voivat vaihtaa ajatuksia muiden kanssa ja saada uusia näkökulmia. Esimerkiksi lapsiperheille on oma kurssi, jossa vanhemmat voivat keskustella lapsiin tai perhe-elämään liittyvistä asioista, ja samalla perheiden lapset voivat leikkiä yhdessä.

Kuurojen Liitto järjestää vuosittain noin kymmenen sopeutumisvalmennuskurssia eri puolilla Suomea. Olipa kurssi missä päin Suomea tahansa, kaikille kursseille saa osallistua. Kurssille saa hakea joka vuosi. Jos haluat samalle kurssille, jolla olit viime vuonna, saat hakea uudelleen. Kerro miksi haluat päästä kurssille uudestaan  Jos tunnet, että tarvitset kurssia, niin kurssille ilmoittautuminen on oikea päätös. Vain jokainen itse voi tietää, millaisen kurssin tarvitsee juuri sillä hetkellä. Kurssille pääsy ei vaadi mitään muuta kuin että tulet sellaisena kuin olet. Kursseilla ei tarvita mitään erityisosaamista tai -taitoja.

Jos tunnet, että tarvitset kurssia, kurssille ilmoittautuminen on oikea päätös.

Varmasti jokainen ihminen haluaa elää terveellisesti, liikkua, hoitaa omaa fyysistä kuntoaan, päästä eroon itseään vaivaavista asioista, nauttia hyvänolon tunteesta, nukkua hyvin, olla virkeä ja tavata muita ihmisiä. Kurssit ovat paikkoja, joissa voit hoitaa itseäsi. Nyt pysähdy hetkeksi miettimään – haluatko lähteä kurssille? Kursseista saa lisää tietoa Kuurojen Liiton kotisivulta tai Kuurojen Liiton aluetyöntekijöiltä.

Tule ja ota kaveritkin mukaan kurssille!

Haluatko irtautua hetkeksi kotoa ja pysähtyä arvioimaan omaa elämäntilannetta? Haluatko muutoksia? Haluatko keskustella? Haluatko virkistyä? Haluatko tavata muita kuuroja? Jos vastaat kaikkiin kyllä, kurssit ovat oikea paikka sinulle.