Tekstitys: Ei tekstitystä

Kuurojen Liiton tempaus Säätytalolla herätti huomiota

Kuurojen Liitto vaatii, että valtioneuvosto turvaa viittomakielisten perusoikeudet arjessa. Se onnistuu vain jos viittomakielet ja viittomakieliset ovat mukana hallitusohjelmassa. Tiistaina 23.5.2023 Säätytalon edustalla noin 50 osallistujaa nosti viittomakieliä näkyväksi viittomalla lauluja ja Kuurojen Liiton teesejä.

Hallitusneuvottelut ovat parhaillaan loppusuoralla Säätytalolla. Kuurojen Liitolla on suuri huoli siitä, miten viittomakielet ja viittomakieliset tullaan huomioimaan hallitusohjelmassa. Vaikuttamistyötä on tehty jo paljon, ja politiikkoja on tavattu, mutta Kuurojen Liitto päätti järjestää vielä lisäksi viittomakielisen tempauksen Säätytalolla.

Paikalle kokoontui ilahduttava määrä asian puolesta taistelevia ja Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokisen johdolla joukot viittoivat varhain tiistai-aamuna puolentoista tunnin ajan vuoroin lauluja ja Kuurojen Liiton teesejä. Samalla Säätytaloon meneville edustajille jaettiin teesejä paperilla.

Viittova joukko herätti huomiota ja saimme luoksemme lyhyisiin juttutuokioihin Paula Risikon (kok.), Sari Sarkomaan (kok.) ja oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (rkp.). Kaikki kolme edustajaa lupasivat osaltaan edistää viittomakielisten asiaa.

Paikalla oli myös saamelaisia ajamassa saamelaiskäräjälain läpimenoa.

Oheisesta videosta näet tunnelmapaloja tempauksesta.

Katso Kuurojen Liiton teesit täältä.