Tekstitys: Ei tekstitystä

Ajankohtaiskatsaus 12.1.2023: Leiri-ilmoittautumiset käynnissä

Vuoden ensimmäisessä katsauksessa muistutamme viittomakielisistä ohjelmista, joissa käsitellään energiakriisiä ja varautumista. Muita aiheita ovat suomenruotsalaisen viittomakielen elvytys, nuorisotyön 2023 leirit sekä etäyhdistysilta eduskuntavaaleista.

Energiakriisi ja varautuminen -tietoisku

Mitä tarkoittaa energiakriisi? Entä miten sähkökatkoihin voi varautua? Näitä aiheita käsitellään Energiakriisi ja varautuminen -ohjelmassa, jossa Kuurojen Liiton aluetyöntekijä Mervi Nevalainen sekä johtaja Helena Torboli jakavat vinkkinsä siitä, kuinka kriisiaikana toimitaan.

Lisäksi Kuurojen Liitto ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK järjestivät yhteistyössä 8.12.2022 suomalaiselle viittomakielelle tulkatun etäkoulutustilaisuuden 72 tunnin varautumisesta. Tilaisuuden tallenne on saanut nyt tekstityksen ja on liittoon tulleiden toiveiden mukaisesti pidempään katsottavissa, eli aina 13.3. saakka! Molemmat ohjelmat ovat katsottavissa oheisista linkeistä sekä Kuurojen Liiton YouTube-kanavan kautta.

Språkstyrka-projektille jatkorahoitusta

Språkstyrka-projektin tavoitteena on suomenruotsalaisen viittomakielen elvytys, ja se on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jatkorahoituksen 131 000 euroa ajalle 1.4.2023−31.3.2024. Kuurojen Liitto jatkaa projektin koordinointia, ja vastuuhenkilönä toimii edelleen erityisasiantuntija Annika Aalto.

Tukisummalla rahoitetaan muun muassa FST:n kielimentoritoiminnan jatkumista, Pedersören kunnassa toteutettavaa viittomien ja viittomakielen etäopetusta sekä ruotsinkielisten verkkosivujen tuottamista osaksi VIKKE-hanketta. Myös Papunetin ruotsinkielisiä sivuja on tarkoitus kehittää. Projekti käynnistyi vuonna 2021, joten kyseessä on jo toinen kerta, kun sille myönnetään jatkorahoitusta.

Ilmoittaudu nuorisotyön vuoden 2023 leireille!

Uusi vuosi tuo mukanaan uudet kujeet, mutta Nuorisotyön monipuolinen kurssitarjonta on ja pysyy! Huikea leirivuosi starttaa lasten talvileirillä, joka järjestetään 24. −26.2.2023 Suomen urheiluopistossa Vierumäellä. Samaan aikaan järjestetään myös nuorten talvileiri Nastolan liikuntakeskus Pajulahdessa. Molemmilla leireillä järjestetään hauskaa talvihenkistä tekemistä sekä ulkona että sisällä. Huomioikaa, että ilmoittautumisaika lasten talvileirille päättyy jo 22.1. ja nuorten talvileirille vain päivää myöhemmin, 23.1. Kipin kapin siis ilmoittautumaan! Vuoden muuhun leiritarjontaan pääset tutustumaan oheisen linkin kautta.

Vuoden ensimmäinen etäyhdistysilta

Eduskuntavaalit lähestyvät taas. Valitaanko eduskuntaan tällä kertaa sellaisia kansanedustajia, joilla on tietoa viittomakielisten asioista? Entä millä tavoin sinä tai yhdistyksesi voisitte vaikuttaa asiaan? Näitä sekä monia muita asioita käydään läpi vuoden ensimmäisessä etäyhdistysillassa, joka järjestetään torstaina 19.1. klo 18-20 Zoomissa. Osallistumislinkin löydät sekä Yhdistyshuoneen etusivulta että oheisesta uutislinkistä. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan!

Viittomakielisen kirjaston uusi ohjelma

Karanteeni on visuaalinen, monitaiteellinen ja näyttämöllinen runoesitys, joka kertoo viittomakielisen työryhmän taiteilijuudesta ja taiteen tekemisestä poikkeusaikoina. Esitys koostuu erilaisista runoteoksista, ja se esitettiin ensimmäistä kertaa Turun Runoviikolla 2021. Jos et päässyt tuolloin paikan päälle, niin ei hätää, sillä nyt esitys on katsottavissa myös Viittomakielisessä kirjastossa.