Vintage-kehyksissä Albert Tallrothin kuva. Tallroth katsoo suoraan kameraan käsi rinnan päällä.

Albert Tallroth 150 vuotta

Albert Tallroth oli yksi kuurojen yhteisön keskeisimmistä henkilöistä. Hänen elämäntyötään voidaan pitää myös Kuurojen Liiton toiminnan perustana.

Maaliskuun 26. päivänä 2021 tulee kuluneeksi 150 vuotta kuurojen yhteisön merkkihenkilön, Albert Tallrothin (1871-1899) syntymästä.

Tallrothilla oli merkittävä rooli Suomen kuurojenyhdistysten synnyssä. Innostus yhdistystoimintaan sai alkunsa, kun Tallroth liittyi 1889 Turun kuurojenyhdistykseen. Muuttaessaan Helsinkiin vuonna 1895 hän osallistui aktiivisesti myös sikäläisen yhdistyksen perustamiseen. Tallrothin johtoajatuksena oli, että kuurojen pitää oma-aloitteisesti pyrkiä parantamaan elinolojaan.

Myöhemmin asetuttuaan Pohjanmaalle Tallroth jatkoi kuurojen innostamista yhdistystoimintaan. Tallroth oli mukana perustamassa mm. sekä Vaasan että Tampereen kuurojenyhdistyksiä. Hän matkusteli ympäri Suomea kuuroja tapaamassa ja piti kirjeitse ahkerasti yhteyttä. Tallroth ehti myös kaavailla koko maan kattavan kuurojen keskusjärjestön perustamista.

Tallroth on jäänyt historiaan myös viittomakielisen ilmaisun kehittäjänä. Hän tunnetuin runonsa on ”Nuorten rukous”.

Albert Tallroth menehtyi vain 27-vuotiaana keuhkokuumeeseen vuonna 1899. Hänen uraauurtavaa työtään pidetään edelleen suuressa arvossa Suomen kuurojen yhteisössä.

Lähde: Maahan lämpimään -kirja (Eeva Salmi, Mikko Laakso 2005)