Kannettava tietokone, jonka näytöllä näkyy Kuurojen Liiton sininen logopallo.
Webinaarit

Viittomakielen päivän webinaari

LÖYDÄT SUORAN STRIIMIN OSOITTEESTA: https://zoom.us/j/91587370444?pwd=VS9mVlBndkRubVpFS2ZNSUhkSG9NZz09

Koronatilanteesta johtuen tilaisuus järjestetään tällä kertaa etätapahtumana, ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan!

Varaa siis jo kalenteriisi Viittomakielen päivän suurin tapahtuma eli juhlawebinaari 12.2. klo 12-15! Ilmoittautuneille lähetetään linkki Zoom-webinaariin. Webinaaria voi seurata myös suorana striiminä Kuurojen Liiton verkkosivulla ja YouTube-kanavalla.

Webinaarissa ovat aiheina muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimus sekä oikeusministeriön puolelta kokonaisuus, jossa esillä viittomakieliasiain neuvottelukunta, viittomakielilain arviointi sekä viittomakielibarometrin tulokset. Lisäksi tilaisuudessa julkistetaan Vuoden viittomakieliteko –kunniapalkinnon saaja.

Ohjelma (muutokset mahdollisia)

JUONTAJA: Janne Kankkonen, Kuurojen Liitto ry

12.00-12.10 Seminaarin avaus. Toiminnanjohtaja Markku Jokinen, Kuurojen Liitto.

12.10-12.30 30 Viittomakieliasioiden neuvottelukunta ja viittomakielilain arviointi. Hallitussihteeri Maria Soininen, oikeusministeriö.

12.30-13.10 Viittomakielibarometri. Tutkija, dosentti Päivi Rainó, Humanistinen ammattikorkeakoulu.

13.10-13.30 Eduskunnan viittomakielten verkoston tervehdys. Kansanedustaja Esko Kiviranta.

13.30-13.50 Tauko

13.50-14.10 Suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimushanke. Toiminnanjohtaja Magdalena Kintopf-Huuhka, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf.

14.10-14.30 Viitotut muistot –hanke. Hankkeen tutkijat Hisayo Katsui ja Maija Koivisto, Helsingin yliopisto.

14.30-14.50 Viittomakielitekopalkinto. Johtaja Kaisa Alanne, Kuurojen Liitto ry

14.50-15.00 Seminaarin päätös. Kaisa Alanne.

Tilaisuuden kielet ovat suomalainen viittomakieli, suomi, suomenruotsalainen viittomakieli ja ruotsi.

Suora verkkolähetys.

Lisätietoja tapahtumasta

Tapahtuman tulkkaus:

Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli, Puhetulkkaus suomeksi