Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Liittokokous 2019 julkilausuma

Kuurojen Liiton liittokokous kokoontui Helsingissä 8. kesäkuuta 2019. Liittokokouksen julkilausumassa tuetaan uuden hallitusohjelman kirjausta, jossa luvattiin käynnistää valtiollinen sovintoprosessi kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista Suomen historiassa. Liittokokous haluaa muistuttaa, että tässä työssä tulee olla kuurojen yhteisön vahva osallisuus kaikissa vaiheissa.

Vetoomus Suomen hallitukselle

Me,
Kuurojen Liitto ry:n jäsenyhdistykset,
kuurojen yhteisö,

haluamme ilmaista tukemme hallitusohjelman kirjaukselle, jossa luvataan valtioneuvoston käynnistävän sovintoprosessin kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista. Historiamme sisältää vaikeita asioita: pakkosterilisaatioita, avioliittokieltoja, viittomakielen kieltämistä ja puhumaan pakottamista kouluissa. Esille on tullut myös kertomuksia fyysisestä ja seksuaalisesta väkivallasta.

Erityisesti rotuhygienian nimissä tehtyjä kuurojen naisten pakkosterilisaatioita voi pitää ihmisoikeusrikkomuksina ja häpeäpilkkuna Suomen historiassa. Lisäksi useat ovat kokeneet turhia lääketieteellisiä toimenpiteitä, kun korvia on leikkauksilla yritetty ”korjata”. Lähes jokainen vanhempi kuuro on henkilökohtaisesti kokenut ajan, jolloin kouluissa ei saanut viittoa ja säännön rikkomisesta sai ruumiillisia rangaistuksia. Toiminnan seurauksena opetuksen taso heikkeni merkittävästi ja lapset kokivat kouluissa suurta turvattomuutta. Nämä järkyttävät kokemukset ovat jättäneet lähtemättömät jäljet ja traumoja puretaan vielä tänä päivänä. Häpeä kuuroudesta ja viittomakielen käyttämisestä on ollut suurta.

Uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu, että valtioneuvosto käynnistää valtiollisen sovintoprosessin kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista Suomen historiassa. Liittokokous tukee hallitusohjelman tavoitetta ja haluaa samalla tuoda esille, että tässä työssä tulee olla kuurojen yhteisön vahva osallisuus kaikissa vaiheissa.

Suomen valtion käynnistämän selvitystyön myötä saamme lähihistoriastamme paremman käsityksen. Selvitysprosessin ensimmäisenä askeleena on tiedon kerääminen, jäsentely ja tuominen päivänvaloon. Uhreja tulee kuulla, ja traumojen ja vaikeiden asioiden käsittelyssä käyttää asiantuntijoita. Samassa yhteydessä on tärkeää selvittää mahdollisia korvauksia uhreille. Lisäksi uhreille on tarvittaessa järjestettävä omakielistä psykososiaalista tukea.

Haluamme ymmärtää menneisyyttämme sekä saattaa sen laajemmin suomalaisten tietoon. Haluamme vähentää häpeän kokemuksia, joita yhteisömme on kantanut vuosikymmeniä. Tapahtumien sovittaminen vaatii asioiden avointa selvittämistä ja anteeksipyyntöä uhreilta. Sovitus on merkityksellinen myös uusille sukupolville, jotka vielä nykypäivänä usein taistelevat oman vähemmistöidentiteettinsä kanssa. Vain tapahtuneen asianmukaisella käsittelyllä voimme mahdollistaa sellaisen tulevaisuuden, jossa kuurot voivat vihdoin tuntea olevansa hyväksyttyjä sellaisina kuin ovat.

Menneisyyttä ei voi enää muuttaa, mutta tulevaisuuteen voimme vaikuttaa.

Helsingissä 8. kesäkuuta 2019
Kuurojen Liiton liittokokous