Kuurojen museon uusi näyttelytila avautuu Valkeassa talossa

Viime vuosien aikana on suunniteltu ajankohtainen päänäyttely viittomakielisten historiasta sekä rakennettu kokonaan uudet näyttelytilat Valkean talon aulakerrokseen. Uusi näyttelytila avautuu 22. lokakuuta.

Uusi näyttelytila mahdollistaa monipuoliset esittämisen tavat tämän päivän museotekniikalla. Museossa hyödynnetään liikkuvaa kuvaa ja interaktiivisia osioita. Esimerkiksi näyttelyn johdantoelokuvassa herätetään henkiin suomalaisen kuurojen yhteisön merkkimies Carl Oscar Malm, joka perusti Suomen ensimmäisen kuurojenkoulun Porvooseen 1800-luvun puolivälissä. Elokuva on tuotettu yhteistyössä viittomakielisen tuotantotalo Ursa Minorin kanssa. Näyttelysisältöjä ovat tehneet monet viittomakieliset taiteen ja kulttuurin ammattilaiset, muun muassa aulatilaan avautuvista piirroksista vastaa kuvittaja Olga Green.

Kulttuuria yli sadan vuoden ajalta

Viittomakielinen kulttuuri ja sen pitkä ajallinen kaari on yksi näyttelyn teemoista. Esillä on taidetta ja kulttuuria yli sadan vuoden ajalta kuvataiteesta esittäviin taiteisiin. Mukana ovat niin viittomakuoro sadan vuoden takaa kuin viittomakielinen rap-artisti Signmark. Kulttuurin lisäksi museo käsittelee viittomakielisen yhteisön historiaa koulutuksen, työelämän, yhdistystoiminnan, perheen sekä vapaa-ajan näkökulmista.

Kansainvälinen yhteisö

Kuurojen yhteisö Suomessa on hyvin kansainvälinen. Suomalaiset kuurot ovat olleet näkyvässä roolissa kuurojen maailmanjärjestön toiminnassa vuosikymmeniä, ja kansainvälisyys tulee näyttelyssä esiin niin rakkaustarinoissa kuin matkakertomuksissa.

Kohti yhdenvertaisuutta

Museo kertoo myös kuurojen ponnisteluista kohti yhdenvertaisuutta. Kuurot ovat joutuneet kamppailemaan olemassaolostaan kieli- ja kulttuurivähemmistönä. Suomalaisessa yhteiskunnassa tavoiteltiin yhdenmukaisuutta, minkä seurauksena kuurojenopetuksessa viittomakieli syrjäytettiin lähes vuosisadaksi. Ihmisoikeuksia loukattiin 1900-luvulla myös avioliittokiellolla ja steriloimalla kuuroja naisia.

Yksi Suomen vanhimmista museoista

Vuonna 1907 perustettu Kuurojen museo on yksi Suomen vanhimmista museoista, joka palvelee sekä viittomakielistä yhteisöä että valtaväestöä. Museota ylläpidetään Kuurojen Liiton ja Työväenmuseo Werstaan yhteistyöllä. Museo vanha näyttelytila suljettiin yleisöltä kesällä 2021. Uusi nyt avattava näyttelytila sijaitsee Valkeassa talossa Helsingissä ja kokoelmia säilytetään Tampereella. Lisäksi ylläpidetään verkkomuseota osoitteessa www.kuurojenmuseo.fi

Kuurojen museo
Avoinna 22.10.2024 alkaen, avajaistilaisuus Valkean talon auditoriossa klo 13.00. Tervetuloa!

Valkea talo, Ilkantie 4, Helsinki
www.kuurojenmuseo.fi