Kuva: Vesa Lindqvist / Eduskunta

Kuurojen Liitto mukana perustuslakivaliokunnan kuulemistilaisuudessa

Kuurojen Liitto sai kutsun tulla eduskunnan perustuslakivaliokunnan kuulemistilaisuuteen, jossa aiheena oli Hallituksen vuosikertomus 2023.

Tilaisuudessa 10.9.2024 käsiteltiin samalla muutamia eduskunnan aikaisempina vuosina antamia lausumia. Lausumalla tarkoitetaan eduskunnan kannanottoa siihen, millaisia toimenpiteitä hallituksen tulisi tehdä.

Kuurojen Liitto nosti esiin kolme huolenaihetta: tulevan vammaispalvelulain, viittomakielilain sisältämän edistämisvelvoitteen ja varhaiskasvatuslain muutostarpeen. Lisäksi vedottiin kansanedustajiin, jotta talouden leikkauksilla ei muserrettaisi viittomakieliä.

Uutta vammaispalvelulakia koskeva esitys annetaan eduskunnalle käsiteltäväksi viikolla 39. Liitto korosti valiokunnalle, että viittomakielen perheopetus tulee ehdottomasti turvata. Asiaa korosti aiempi perustuslakivaliokunta jo vuonna 2014, kun viittomakielilaki oli hyväksyttävänä eduskunnassa. Huono taloustilanne ei saa vaikuttaa siihen, saavatko kuurojen ja kuulovammaisten lasten vanhemmat viittomakielen opetusta.

Viittomakielilain edistämisvelvoite ei vieläkään toimi kuten laissa tarkoitetaan. Viittomakielisiä palveluja pitää kehittää kaikilla elämänaloilla aktiivisesti – viittomakielisiä tarvitaan myös mukaan kehittämistyöhön ja arvioimaan, miten palvelut toimivat. Esimerkiksi varhaiskasvatuslakiin ja perusopetuslakiin tarvitaan muutoksia nopeasti, jotta viittovat lapset saavat tukea kielen ja kulttuurin näkökulmasta.

Viittomakielilaki tuli voimaan v. 2015 ja YK:n vammaissopimus v. 2016.