Kesto: 03:39
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Tekstipuhelupalvelu ajetaan alas vuoden loppuun mennessä

Tänä syksynä tekstipuhelupalvelussa (TPP) tapahtuu kaksi isoa muutosta.

Aukioloajat

Ensimmäinen muutos on aukioloaikojen supistuminen. Syyskuussa TPP on auki ma-pe klo 8-20, mutta 1.10.-31.12.2024 TPP on käytettävissä enää vain ma-pe klo 8-16. TPP palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä netissä että mobiilisti.

Palvelu päättyy

Toinen muutos on raskaampi. Koska palvelulle ei ole löytynyt riittävää rahoitusta ja palvelua käytetään koko ajan vähemmän, tekstipuhelupalvelu päättyy kokonaan 31.12.2024. Ensi vuonna ei siis voi enää soittaa TPP:n kautta.

Taustaa

Sosiaali- ja terveysministeriö perusti v.2023 työryhmän pohtimaan tekstipuhelupalvelun tulevaisuutta. Työryhmän loppuraportin voit lukea täältä Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus. Työryhmän loppuraportti ja hankesivut löytyvät täältä Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus -työryhmä. Hankesivuilla on muun muassa työryhmän kaikkien kokousten muistiot luettavissa.

Mitään yhtä, selkeästi TPP:n korvaavaa järjestelmää ei ole löytynyt. Moneen paikkaan voi toki olla yhteydessä sähköpostilla tai chatilla, johonkin voi lähettää tekstiviestin. Arkisin voi käyttää Kelan etäpalvelua omien lyhyiden puheluiden hoitamiseen. Mikään näistä ei kuitenkaan korvaa täysin TPP:n käyttöä. Esimerkiksi päivystävälle putkimiehelle pitäisi pystyä soittamaan myös lauantai-iltana, jos kotona tulee vesivahinko.

Miten toimia?

Onko sinulla käytössä jokin tapa hoitaa puheluitasi, kun TPP päättyy? Tarvitsisitko laitteen esimerkiksi etätulkkauksen käyttämiseen?

Nyt viimeistään kannattaa hakea Kelan tulkkauspalvelua käyttöösi, jos et sitä vielä ole tehnyt.

Hyvinvointialueen vammaispalvelut voivat tehdä sinulle palvelutarpeen arvioinnin ja miettiä, millaisilla palveluilla ja vaikkapa apuvälineillä tai lisäohjelmilla pystyt itsenäisesti hoitamaan asioitasi jatkossakin. Neuvoja saat mm. Kuurojen Liitosta, Kuuloliitosta tai Suomen Kuurosokeista.

Yhteystietoja

  • Hätätilanteissa ota yhteys tekstiviestillä numeroon 112. Jotta tekstiviestisi menee perille numeroon 112, käy ensin rekisteröitymässä suomi.fi -palvelussa. Lisätiedot Hätäkeskuslaitoksen sivuilta.
  • Jos sinulla on omaa tai läheisen henkeä, terveyttä tai omaisuutta uhkaava tilanne ja tarvitset tulkin, voit tarkistaa oman alueesi hätätulkkien yhteystiedot Kuurojen Liiton hätätulkkilistasta.
  • Jos tarvitset neuvoja äkillisen sairastumisen hoitoon, voit olla yhteydessä Päivystysavun chat-palveluun. Palvelu on käytettävissä 24/7 ja löytyy 116117 -päivystysavusta nimellä Tekstipalvelu erityisryhmille. Chat vaatii tunnistautumisen.
  • Kelan tulkkauspalvelun kaikki yhteystiedot ja hakemuslomakkeet löydät Kelan Vammaisten tulkkauspalvelu -sivulta.