Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Syyskuussa vietetään vammaishistoriakuukautta

Vammaishistoriakuukaudella on pitkät perinteet muun muassa Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, mutta Suomessa sitä vietetään nyt ensimmäistä kertaa. Kuukauden aikana tuodaan vammaisten historiaa esille moninaisilla tavoilla.

Vammaishistoriakuukauteen voi osallistua muun muassa tuottamalla ja jakamalla vammaishistoriaan liittyviä kertomuksia ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa ja verkossa tai järjestämällä teemaan sopivia pop-up -tapahtumia tai keskustelutilaisuuksia ja vammaisuuteen liittyviä näyttelyitä.

Historian vallattomat -seminaari

Vammaishistoriakuukausi huipentuu Historian vallattomat – Näkökulmia vammaishistoriaan -seminaariin, joka järjestetään nykytaiteen museo Kiasman Seminaari-tilassa keskiviikkona 11.9.2024 kello 15:00-18:30. Huippupuhujat aktivisteista tutkijoihin johdattavat yleisön vammaishistorian merkitykseen, vammaisuuden kokemusten tallentamiseen ja historiallisiin taitekohtiin. Seminaari on tällä hetkellä täynnä, mutta voit pyrkiä jonotuslistalle.

Tapahtuman taustavoimina toimivat Kansallisgalleria, Kulttuuria kaikille -palvelu, Kynnys ry, Tampereen yliopisto, Työväen arkisto ja Työväenmuseo Werstas.

Viittomakielinen kirjasto osallistuu vammaishistoriakuukauteen

Viittomakielinen kirjasto nostaa ja jakaa syyskuun ajan joka päivä kirjastosta yhden videon, joka liittyy kuurojen historiaan. Seuraa Viittomakielisen kirjaston sosiaalisen median kanavia.