Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 19.6.2024: Kauden viimeiset tapahtumat ja sitten luodaan katseet kohti kesää

Kevätkauden viimeisessä ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan muun muassa liittokokouskuulumisia ja Kuurojen Liiton kesälomista. Ajankohtaiskatsaukset palaavat ruutuun jälleen elokuussa.

Vastaa Viittomakielibarometri 2024 -kyselyyn

Viittomakielibarometri 2024 -kyselytutkimus on nyt avattu. Tutkimuksen avulla kerätään suomalaista ja suomenruotsalaista viittomakieltä käyttäviltä henkilöiltä kokemustietoa ja näkemyksiä Suomen kielioloista, kieli-ilmapiiristä sekä kielellisten oikeuksien ja omakielisten palvelujen toteutumisesta. Kyselyn kautta halutaan esimerkiksi selvittää, millä kielellä sinua palvellaan terveydenhuollossa tai onko lapsellesi järjestetty viittomakielen opetusta peruskoulussa. Oikeusministeriö julkaisee raportin viittomakielibarometrista vuoden 2024 lopulla. Pääset vastaamaan kyselyyn oheisen linkin kautta. Kysymyksiä on kaikkiaan yli 40, joten vastaamiseen kannattaa varata aikaa.

Liittokokouksessa pohdittiin tulevien vuosien haasteita

Kuurojen Liiton jokavuotinen liittokokous järjestettiin Valkeassa talossa. Kokouksessa käytiin vilkasta keskustelua toiminnan painopisteistä 26 yhdistyksen ja 34 edustajan voimin ja huolehdittiin mahdollisten leikkausten vaikutuksista. Puheenjohtaja Jaana Aaltosen avauspuheenvuoroa seurasi liiton nuorisotoiminnan järjestämän lasten päiväleirin laulukuoron hauska esitys. Tämän jälkeen eri järjestöjen edustajat saivat esittää tervehdyspuheenvuoronsa. Toiminnanjohtaja Markku Jokinen kävi läpi vuoden 2023 vuosikertomuksen, joka hyväksyttiin yksimielisesti. Jokinen esitteli myös vuoden 2023 tilinpäätöksen ja avasi syitä sen alijäämäiselle tulokselle. Tämän jälkeen tutustuttiin vuoden 2025 toimintasuunnitelmaan sekä talousarvioon, ja molemmat hyväksyttiin vilkkaan keskustelun sekä muutaman tarkentavan kysymyksen jälkeen. Tämän jälkeen käytiin läpi jäsenyhdistysten esityksiä sekä valittiin edustajat hallitukseen ja vaalivaliokuntaan.

Liittokokous esitti myös julkilausuman, jonka mukaan hallituksen suunnittelemat järjestötukien leikkaukset uhkaavat romuttaa viittomakielisten palvelut. Liittokokous vaatiikin, että sotealan ja erityisesti vammaisjärjestöjen leikkauksia tulee merkittävästi kohtuullistaa, sillä tällä hetkellä leikkaukset uhkaavat viedä jopa kolmanneksen järjestöjen rahoituksesta. Lisäksi leikkausten määrää kasvatettiin huhtikuun kehysriihessä ja ne aikaistettiin toteutettavaksi porrastettuna jo ensi vuodesta alkaen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että aikaa toiminnan sopeuttamiselle ei anneta. Voit käydä lukemassa julkilausuman kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Kelan keskustelutilaisuudesta ei ratkaisua tulkkausongelmaan

5.6. järjestetyssä tilaisuudessa keskusteltiin erityisesti Kelan maaliskuussa asettamasta ääni- ja kuvatallenteiden tulkkauskiellosta. Kuurojen Liittoa keskustelussa edusti erityisasiantuntija Marika Rönnberg. Vaikka Kela ei luvannutkaan linjaukseen muutosta, kokonaisarvio tulkkauspalvelua koskevasta lainsäädännöstä nähtiin kuitenkin tarpeelliseksi. Tarve on tiedostettu myös sosiaali- ja terveysministeriössä, ja paikalla olleet sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Maija Iles sekä kansanedustaja ja Kela-valtuutettujen varapuheenjohtaja Sari Sarkomaa olivat asiasta samaa mieltä. Käy katsomassa Marikan tiivistelmä keskustelutilaisuudesta oheisen linkin kautta.

Tietoa aluetyön muutoksista ja kesätauosta

Aluetyöntekijöiden vastuualueissa on tapahtunut muutoksia. Aluetyö jaetaan jatkossa kahteen toimialueeseen, jotka ovat viittomakielinen palveluohjaus sekä järjestö- ja vapaaehtoistoiminta. Lisäksi digituki kuuluu jatkossa molempien toimialueiden alle. Tulossa on myös digiryhmätapaamisia, joissa vapaaehtoiset antavat tukea digitaitoihin. Tänä kesänä aluetyö on poikkeuksellisesti pitkällä kesätauolla kahden kuukauden ajan 17.6.−18.8.2024 lomautuksista johtuen. Muutoin palvelut toimivat kesän aikana etäyhteyksin. Myös suomalaisen viittomakielen kielineuvonta on tauolla 1.–31.7. Voitte kuitenkin lähettää kysymyksiä kielineuvontaan myös loman aikana, ja niihin vastataan elokuun puolella.

Kuurojen Liitto mukana Pride 2024 -tapahtumassa

Kuurojen Liitto on tänäkin vuonna Pride-tapahtuman yhteisökumppani! Olemme mukana Helsinki Pride-marssilla lauantaina 29. kesäkuuta, ja liitolla on oma blokki, johon toivotamme viittomakieliset tervetulleiksi! Nähdään siellä!

Muistathan, että kesän aikana löydät runsaasti viittomakielisiä ohjelmia katsottavaksi Viittomakielisestä kirjastosta. Lisäksi jos sinulla on salasana Kuurojen Videon kanavalle, sieltäkin löytyy ohjelmia. Ajankohtaiskatsaukset jäävät nyt kesätauolle. Palaamme asiaan jälleen elokuun lopulla.

Mukavaa kesää!