Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 16.11.2022: Tulossa häirintäyhdyshenkilökoulutus nuorille

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. liiton edustus Naisjärjestöjen Keskusliitossa sekä viittomakielinen kulttuuri, jota on runsaasti tarjolla esimerkiksi Viittomakielisessä kirjastossa.

Elina Pokki Naisjärjestöjen Keskusliiton hallitukseen

Kuurojen Liiton toiminnanjohtajan assistentti Elina Pokki on valittu Naisjärjestöjen Keskusliiton (NJKL) hallitukseen kolmivuotiskaudeksi 2023−2025.

Naisjärjestöjen Keskusliitto on toiminut jo 110 vuotta sukupuolten tasa-arvoa edistävien naisjärjestöjen kattojärjestönä. Liiton tavoitteena on naisten aseman, sukupuolten tasa-arvon ja tyttöjen ja naisten oikeuksien edistäminen. Kuurojen Liitto on ollut liiton jäsen vuodesta 2015.

Häirintäyhdyshenkilökoulutus

Viittomakielisessä yhteisössä on syntynyt viime aikoina keskustelua turvallisemman tilan periaatteista. Häirinnän ehkäisy on osa yhteisöjen turvallisuutta ja hyvän ilmapiirin luomista, ja kaikissa tapahtumissa on aina hyvä huomioida tähän liittyviä asioita.

Kuurojen Liiton nuorisotyö järjestää häirintäyhdyshenkilöiden koulutuksen kaikille kiinnostuneille. Koulutuksen aikana on luvassa case-harjoituksia ja keskustelua.

Koulutuksen jälkeen nuorille on iltaohjelmaa yhteistyössä Helsingin Kuurojen Yhdistyksen nuortenkerho NK:n kanssa. Lisätietoja on tulossa myöhemmin – seuraathan nuorisotyön somekanavia!

Vielä mahtuu mukaan What?-elokuvailtaan

”WHAT?” on mustavalkoinen, mykkä ja viittomakielinen yhdysvaltalainen komedia, joka on voittanut tänä vuonna yli 20 palkintoa. Elokuva kertoo kamppailevasta kuurosta näyttelijästä, joka on kyllästynyt suostumaan yhä nöyryyttävämpiin tehtäviin vain saadakseen roolin ja päättää ottaa asiat omiin käsiin.

Elokuvaa on esitetty monissa maissa, ja nyt on Suomen vuoro, kun elokuva esitetään Valkean talon auditoriossa Helsingissä joulukuun 3. päivänä klo 18:00. Englanninkielinen elokuva on tekstitetty suomeksi. Voit ostaa lippusi Teatteri Totin verkkokaupasta. Elämyksellistä elokuvailtaa!

Tilaa taiteilijuuteen -hanke

Tilaa taiteilijuuteen – vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden yhdenvertaisuus -hankkeen verkkosivut on nyt avattu. Hankkeen tarkoituksena on edistää vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä toteuttaa saavutettavia taiteilijaresidenssejä ja näyttelyitä. Lisäksi hankkeen puitteissa järjestetään taiteilijatapaamisia, työpajoja ja mentorointia.

Aino Laihon ja Olga Greenin näyttely Taka-ajatuksia on yksi hankkeen puitteissa järjestettävistä näyttelyistä. Haaparannan rautatieasemalla järjestettävässä näyttelyssä on esillä piirustuksia, maalauksia sekä installaatioita. Osassa teoksista hyödynnetään myös uv-valoefektiä. Näyttely on molemmille taiteilijoille ensimmäinen yksityisnäyttely. Näyttelyyn vapaa pääsy ja se on avoinna 20.11. saakka, joten vielä ehditte käydä nauttimassa annoksen korkeakulttuuria!

Lisää kulttuuripäivien tallenteita Viittomakielisessä kirjastossa

Joensuun valtakunnallisilla kulttuuripäivillä yleisö pääsi todistamaan toinen toistaan mahtavampia esityksiä. Nyt yhä useampi niistä on myös koko kansan nähtävillä, sillä tallenteet esityksistä Kulttuuria JEE!, Minustako äiti?, Sydän sekä Ovi kiinni on lisätty Viittomakielisen kirjaston katalogiin. Käykäähän katsomassa!