Kuurojen lehden 3/2024 kansia

Kuurojen lehden syksyn numero on ilmestynyt

Lehdestä 3/2024 pääsee lukemaan muun muassa kuurojen suhteesta vammaisuuteen, uudenlaisista kokoontumisen muodoista, muistitietoon perustuvasta tutkimuksesta sekä totuus- ja sovintoprosessin etenemisestä.

”Vammainen henkilö” on yksinkertainen termi, joka pitää sisällään kokonaisen merkitysten maailman. Yhtäältä se viittaa identiteettiin, toisaalta diagnoosiin. Asiantuntijajutussa kysytään, ovatko kuurot vammaisia vai kielivähemmistö, tai molempia.

Teemasivuilla päästään tutustumaan Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot -tutkimushankkeeseen. Outi Ahonen pohtii kuuron tutkijan näkökulmasta muistelemista ja haastatteluissa esille tulleita asuntolakoulukokemuksia.

Viittomakielisen kirjaston kanssa yhteistyössä tehtävässä Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa Riihimäen Viittomakieliset ry. Artikkeli on 110-vuotiaan yhdistyksen muistokirjoitus, sillä yhdistys on päätetty lopettaa. Toisessa artikkelissa lehti kysyy, ovatko valtakunnalliset teemayhdistykset uusi tulevaisuus, kun paikkasidonnaiset kuurojen yhdistykset ovat vuosia kipuilleet vähenevän väen ja laantuvan toiminnan kanssa.

Kehu & kiitos -palstalla kiitellään Opetus- ja oppimiskeskus Valteria, joka tarjoaa opetusta ja ohjausta lasten ja nuorten oppimiseen ympäri Suomen. Lapsille ja nuorille suunnatulla Kaverijuttuja-palstalla ystävyydestään kertovat ammattikoululaiset Riina Kulojärvi ja Oskari Haimi. Nuorisopalstalla puolestaan annetaan ohjeita osakesijoittamiseen.

Lina Karlsson kertoo Identiteetti-palstalla, kuinka hän kasvoi Vaasassa kaksoissiskonsa kanssa koulunsa ja harrastustensa ainoina kuuroina ja kuinka aikuisena suomenruotsalainen identiteetti on saanut uusia ulottuvuuksia. Kiinnostava on myös vanhan saamelaissuvun kuuron tyttären Aili Jalon haastattelu, joka pohtii, millaista on syntyä yhteen vähemmistöön ja kasvaa osaksi toista vähemmistöä.

Esittelyssä on vuonna 1970 perustettu Lounais-Suomen Kuurojen Moottorikerho. Se on yksi vanhimmista kuurojen harrastuskerhoista Suomessa. Lisäksi lehdestä voi lukea Kuurojen Liiton tarjoamasta viittomakielisestä kaveritoiminnasta. Lehti käsittelee myös totuus- ja sovintoprosessin valmistelujen etenemistä ja tapahtumasivuilla palataan muistelemaan joitakin viime kesän leirejä ja kursseja.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.