Kuurojen lehden numeron 2/2024 kansia

Kuurojen lehden kesänumero on ilmestynyt

Lehdestä 2/2024 pääsee lukemaan muun muassa Kuurojen valtakunnallisista kulttuuripäivistä, tulkkauspalvelun ongelmista, muistisairauden vaikutuksista ja Rivien välissä -tapahtuman aiheista.

Asiantuntijajutussa tuodaan esille Kelan järjestämän tulkkauspalvelun ongelmia, joihin viittomakieliset ja heidän etujaan ajavat järjestöt yrittävät vaikuttaa. Artikkelissa kysytään, miten Kela voi tehdä omavaltaisesti päätöksiä, jotka heikentävät asiakkaiden saamaa palvelua.

Teemasivut täyttyvät Rivien välissä 4 -tapahtuman kahdesta artikkelista. Elokuva-alan Jussi-palkinnon ideoinut Tapio “Roy” Vilpponen oli aikansa suuri kuuluisuus, mutta kuurojen yhteisössä hän on jäänyt salaperäiseksi. Toisessa Rivien välissä artikkelissa selvitetään kielettömän kulkurinaisen, Karjalan mummon mysteeriä.

Viittomakielisen kirjaston kanssa yhteistyössä tehtävässä Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa 50 vuotta täyttänyt Espoon Viittomakieliset ry. Kehu & kiitos -palstalla kiitellään S. ja A. Bovalliuksen säätiötä, joka on tukenut viittomakielialaa myöntämällä apurahoja yhteisöille ja yksittäisille ihmisille.

Lapsille ja nuorille suunnatulla Kaverijuttuja-palstalla ystävyydestään kertovat päiväkodista asti toisensa tunteneet Luka Robertson, 6, ja Nilas Tuominen, 8. Englantilainen Karen Healy kertoo haastattelussa, millainen voima viittomakielellä on ollut hänen elämässään. Hän sai oralistista opetusta kuurojenkoulussa, mutta päätyi myöhemmin opettamaan brittiläistä viittomakieltä BSL:ää.

Lehti haastatteli Kuurojen museosta eläkkeelle jäänyttä Tiina Naukkarista, joka on tehnyt mittavan työn viittomakielisten kulttuuriperinnön tallentamiseksi. Lisäksi lehdestä voi lukea siitä, kuinka muistisairaus vaikuttaa kuuroihin ihmisiin ja heidän läheisiinsä. Lehti käsittelee myös naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja sitä estämään perustettua ruotsalaista yhdistystä NKJT:tä. Teatteriarviossa on Teatteri Totin ja Riksteatern Crean yhteistuotanto Frans – Tarina kuurosokeasta.

Tapahtumasivuilla palataan Kuurojen valtakunnallisille kulttuuripäiville, jotka keräsivät tuhatpäisen osallistujajoukon Helsinkiin. Myös liittokokouksen tapahtumista kerrotaan lyhyesti.

Suomen Kuurojen Urheiluliitto SKULin tuottamissa sisällöissä kerrotaan liikuntaneuvojaksi opiskelevasta Jesse Söderlundista ja Liikuntakaveri-hankkeesta, jossa nuoret pääsevät kokeilemaan liikuntalajeja. Seuraavan kerran SKULin tuottamia urheilusisältöjä julkaistaan lehden numerossa 4/2024.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.