Liittokokous pohti tulevien vuosien haasteita

Liittokokouksessa käytiin vilkasta keskustelua toiminnan painopisteistä ja esille nousi myös huoli mahdollisten leikkausten vaikutuksista.  Monessa puheenvuorossa korostui viittomakielisten palvelujen turvaamisen tärkeys.

Kuurojen Liiton puheenjohtaja Jaana Aaltonen avasi liittokokouksen ja kertoi olleensa puheenjohtajana nyt 10 vuoden ajan. Vuosiin on mahtunut sekä hienoja saavutuksia että vaikeita hetkiä. Kuurojen Liitto täyttää ensi vuonna 120 vuotta ja työ viittomakielisten oikeuksien vahvistamiseksi jatkuu. Aaltonen puhui vahvan yhteisöllisyyden ja positiivisen hengen puolesta, me kaikki tarvitsemme kannustusta.

Kokousväkeä ilahdutti päivän aluksi liiton nuorisotoiminnan järjestämän lasten päiväleirin laulukuoron hauska esitys. Tervehdyspuheen pitivät Kuopion Kuurojen Yhdistyksen puheenjohtaja Kristiina Hovi, Suomen Kuurosokeiden toiminnanjohtaja Risto Hoikkanen, Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liiton toiminnanjohtaja Sari Suokas sekä Kuuloliiton puheenjohtaja Taru Reinikainen. Tervehdyksissä korostui yhteistyön merkitys.

Kokouksessa oli edustettuna 26 yhdistystä 34 edustajalla. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Nina Sivunen.

Vuosikertomus 2023

Vuoden 2023 toimintaa esitteli toiminnanjohtaja Markku Jokinen koostevideon kautta (linkki ohessa). Liittokokous hyväksyi hallituksen kertomuksen vuoden 2023 toiminnasta yksimielisesti.

Jokinen esitteli myös tilinpäätöksen 2023, ja avasi syitä alijäämäiselle tulokselle. Muun muassa Valkean talon myyntisuunnitelma muuttui johtuen muutoksesta markkinatilanteessa, ja varainhankinnan tuotto oli odotettua alempi. Myös kuluissa oli nousua.

Edustajien kysymyksissä tuli esille huoli vuoden 2024 tilanteesta muutosneuvotteluiden jälkeen, ja asiaa päätettiin käsitellä talousarvio 2025 yhteydessä. Liittokokous hyväksyi tilinpäätöksen yksimielisesti ja myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille vuoden 2023 tilien ja hallinnon hoitamisesta.

Toimintasuunnitelma ja talousarvio 2025

Toimintasuunnitelmasta 2025 katsottiin ensin viitottu tiivistelmä. Tärkeinä nostoina oli mm. avustusten mahdolliset leikkaukset, Kuurojen Liiton 120 v. juhlavuosi ja strategiatyö vuosille 2026-2029.

Edustajat kysyivät lisätietoja mm. HUS:n kulttuuripsykiatrian poliklinikan lakkauttamisesta, emäntien tieto- ja taitokilpailujen jatkosta ja liiton työllisyyspalveluista. Myös nuorisotyö, kehitysyhteistyön jatko ja aluetyön resursointi mietityttivät. Lisäksi saavutettavuuden toivottiin näkyvän vahvemmin kaikissa suunnittelussa. Vilkkaan keskustelun ja tarkennuksien jälkeen liittokokous hyväksyi toimintasuunnitelman.

Seuraavaksi käytiin läpi talousarvio 2025. Markku Jokinen avasi ensin vuoden 2024 tilannetta: muutosneuvotteluiden myötä alijäämää saatiin merkittävästi pienennettyä. Toiminnan muutoksia on jouduttu tekemään mm. kielineuvonnassa, aluetyössä ja Kuurojen Videossa. Vuodelle 2025 tavoitteena on ns. nollabudjetti. Jokinen kertoi, että talousarvio on laadittu nykyisen avustustason mukaan. Joulu-tammikuussa saadaan päätökset ensi vuoden avustuksista, ja budjettia tarkennetaan sen jälkeen. Myös uusia avustuksia on jo tiedossa, ja niistä tiedotetaan enemmän syksyllä. Muutamien tarkentavien kysymysten jälkeen liittokokous hyväksyi talousarvion.

Esitykset liittokokoukselle

Jäsenyhdistykset olivat jättäneet kuusi esitystä liittokokoukselle. Ensimmäisessä esitettiin viittomakielen päivän nimenmuutosta viittomakielten päiväksi ja molempien kansallisten viittomakielten huomioimista muutenkin kaikessa viestinnässä. Lisäksi toivottiin, että lyhenteiden svk ja srvk käyttö yleistyisi. Liiton hallitus kannatti esitystä päivän nimenmuutoksesta. Toisessa esityksessä ehdotettiin hallituksen jäsenmäärän muutosta yhdeksästä kuuteen. Hallitus kannatti esitystä.

Muissa esityksissä kiinnitettiin huomioita mm. liiton toiminnan tehostamiseen ja läpinäkyvyyteen, tiedottamiseen, Ylen viittomakieliseen ohjelmatarjontaan ja suomenruotsalaisen viittomakielen tulkkikoulutukseen.

Liittokokous hyväksyi hallituksen vastaukset.

Sääntömuutos

Liittokokous hyväksyi sääntömuutoksen koskien hallituksen jäsenmäärää. Hallituksen jäsenmäärä tulee olemaan jatkossa kuusi (6). Siirtymä tulee tapahtumaan vaiheittain, ja vuodesta 2028 eteenpäin uusia jäseniä valitaan aina kaksi (2) kolmivuotiskaudeksi.

Samalla muutettiin myös vaalivaliokunnan toimintaohjetta.

Uusi hallitus ja vaalivaliokunta

Liittokokous äänesti uutena jäsenenä hallitukseen Håkan Westerholmin sekä uudestaan Heidi Joffelin ja Milla Pitkäsen. Hallituksesta jäi pois Leila Ala-Marttila.

Vaalivaliokuntaan valittiin uudelleen Julia Småroos, Annastiina Hellsten ja Merja Leppänen.

Julkilausuma

Liittokokous esitti julkilausumassaan syvän huolensa hallituksen suunnittelemista sotejärjestöjen avustusten leikkauksista. Julkilausuma on luettavissa kokonaisuudessaan oheista linkistä.

Kuvat: Heidi Koivisto Robertson / Kuurojen Liitto ry