Tekstitys: Ei tekstitystä

Liittokokous 2024 julkilausuma: Järjestötukien leikkaukset uhkaavat romuttaa viittomakielisten palvelut

Hallitus on ilmoittanut leikkaavansa sotejärjestöiltä jopa aikaisemmin ilmoitettua enemmän sekä aikaistavansa leikkauksien toteuttamista. Toteutuessaan leikkaukset ajaisivat sotejärjestöjen toimintaa merkittävällä tavalla alas ja aiheuttaisivat suurta vahinkoa viittomakielisten palveluille.

Kuurojen Liiton liittokokous vaatii, että sotealan ja erityisesti vammaisjärjestöjen leikkauksia tulee merkittävästi kohtuullistaa. Säästötoimet koskevat koko Suomea, mutta sotejärjestöjä uhkaava taakka on kohtuuton: leikkausuhka on jopa 34 % eli n. kolmasosa järjestöjen toiminnasta.

Hallitusohjelmaan jo aiemmin kirjattu 100 miljoonan euron leikkaus vuodelle 2027 kasvoi hallituksen huhtikuun kehysriihessä vielä 30 miljoonalla ja aikaistui toteutettavaksi porrastettuna. Käytännössä aikaa toiminnan sopeuttamiselle ei anneta.

Ensi vuonna valtionavustuksia myönnetään peräti 80 miljoonaa euroa vähemmän tämän vuoden avustustasoon verrattuna ja 130 miljoonaa eli kolmannes vähemmän hallituskauden loppuun mennessä. Leikkaus järjestöiltä on leikkaus tiedosta, tuesta, neuvonnasta ja vertaisuudesta usein haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille.

Kuurojen Liitto toteuttaa ja tuottaa viittomakielisille kuuroille viittomakielistä vertaistukea, oikeuksienvalvontaa, tiedonsaantia ja palveluohjausta. Toiminta on valtakunnallista. Mikään muu taho Suomessa ei samassa mittakaavassa tuota vastaavia palveluja suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä. Mikäli toimintaa ajetaan alas tai jopa lakkautetaan, korvaavia palveluja ei ole. Käytännössä tämä tarkoittaisi monelle kuurolle yhdenvertaisten mahdollisuuksien romuttumista ja pahimmillaan syrjäytymistä muusta yhteiskunnasta.

Liittokokous haluaa muistuttaa, että Suomi on ratifioinut YK:n vammaisten ihmisoikeussopimuksen ja on myös sitoutunut viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessiin. Näiden tavoitteiden toteuttaminen ei onnistu pelkällä hyvällä tahdolla: yhdenvertaisuus vaatii myös rahoitusta.

Veikkauksen (aiemmin Raha-automaattiyhdistyksen) tuotoilla tuettiin sotejärjestöjä vuoden 2023 loppuun. Ko. rahoitus oli nimenomaan tarkoitettu sotejärjestöille ja mahdollisti järjestöjen autonomian tärkeänä sosiaali- ja terveysalan kolmantena sektorina. Avustukset siirrettiin tämän vuoden alusta rahoitettavaksi valtion kehysbudjetista, ja muutoksen tavoitteena oli turvata rahapelien tuotolla toimineille avustuksensaajille ennustettava, vakaa ja edunsaajien autonomian turvaava riittävä rahoitus. Kuitenkin nyt jo rahoitusmallin ensimmäisenä vuonna hallitus on vetämässä mattoa järjestöjen toiminnan alta.

Valtion ja kuntien sotetyö on toiminut tiiviissä yhteistyössä alan järjestöjen kanssa; tässä työnjaossa erityisosaaminen on keskittynyt sotejärjestöihin. Hyvinvointialueiden nykyisillä resursseilla ei korvata sotejärjestöjen palvelujen mahdollista alasajoa, ja hallituksen esittämällä aikataululla se on myös käytännössä mahdotonta. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuva leikkausuhka tekee tilanteesta vielä haastavamman, jos järjestöt eivät ole enää mukana kumppanina.

Kuurojen Liitto täyttää ensi vuonna 120 vuotta ja on yksi Suomen vanhimmista vähemmistöjärjestöistä.

Helsingissä 8. kesäkuuta 2024
Kuurojen Liiton liittokokous